Maart - Reisverslag uit Suzhou, China van Joke Van den Borre - WaarBenJij.nu Maart - Reisverslag uit Suzhou, China van Joke Van den Borre - WaarBenJij.nu

Maart

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

23 Maart 2013 | China, Suzhou


Allerliefste thuis,

Dit bericht schrijf ik jullie vanuit wagon vijf van de hogesnelheidstrein waar ik me een half uurtje geleden in geïnstalleerd heb. Met een snelheid van meer dan 300km/h raas ik door het land waar ik nu al zeven maanden woon. Ik blijf het super vinden om China te bekijken van achter mijn vuile treinraampje. Ik word er zowaar melancholisch van… Haha, neen, dat nu ook weer niet. Wat deze treinrit volledig de max maakt, is dat ik hier een dolenthousiaste Chinees naast mij heb, die me constant overlaadt met tips in een taal die voor Engels zou moeten doorgaan. Maar la question jambon is waar deze trein me heen brengt… Haha! Beijing, jaja! Morgen mag ik de mama gaan oppikken in de luchthaven van Beijing. Als alles volgens het originele plan was verlopen, stonden moeke èn vake morgen in de hoofdstad, maar jammer genoeg stak de onverwachte rugoperatie van vake daar een stokje voor. Gelukkig hebben we een geschikte vervanger gevonden; maandag arriveert peter Nick in China. Met z’n drieën zullen we in Beijing rondtrekken, dan doorreizen naar Xi’an, na twee daagjes naar mijn geliefde Suzhou trekken om dan onze laatste dagen in Shanghai te spenderen. Op 8 april keren de twee Belgen weer huiswaarts. Maar over deze trip vertel ik jullie binnen twee weken meer, nu zal ik even beschrijven wat er de afgelopen maand allemaal gebeurd is.

Op 25 februari is het tweede semester hier gestart. Zo heel veel verschilt dit semester niet van het eerste. We zijn wel een level gestegen, van het vierde naar het vijfde level. Normaal is er ook nog een zesde niveau, het hoogste, maar dat is dit semester weggevallen. De lessen zijn net ietsje moeilijker en sneller, maar nog altijd doenbaar. We krijgen een beetje meer huiswerk dan vorig semester, maar ook dat is nog altijd meer dan doenbaar.

De voorbije weken heb ik enkele kleine uitstapjes gedaan. Zo zijn we op een zaterdagnamiddag naar een Confuciustempel en de Cang Lang tuin geweest in Suzhou. Samen met onze Tsjechische vrienden Misa en Jan. Deze laatste is trouwens de nieuwe kamergenoot van Thomas. Diezelfde avond nodigde Misa ons uit voor een avond vol Tsjechisch eten. Dat Tsjechisch eten was in dit geval brood met KAAS!! Het beste avondeten in zeven maanden tijd!! Mmmmmm, het was echt supereenvoudig, maar oooo zo lekker! Hihihi!

Een ander weekend zijn we met z’n allen naar Mudu geweest. Dat is een stadje net naast Suzhou, met een oud stadsgedeelte en mooie tuinen. De tuinen waren mooi, we hebben er vier bezocht, maar eigenlijk had je ze na de eerste tuin wel allemaal gezien. Dat gevoel begin ik hier wel vaker te hebben. Alle tempels en tuinen die we hier bezoeken zijn stuk voor stuk indrukwekkend, mooi en interessant, maar ze lijken allemaal op elkaar. Sommige zijn voor mij zelfs grat hetzelfde. Mudu was zeer mooi, gewoon niet meer speciaal.

Oei, eigenlijk ben ik hier al uitgepraat. Zoals jullie zien, de eerste maand in het nieuwe semester was nu niet bepaald de meeste spannende uit mijn leven, maar dat zal ik ruimschoots goed maken de komende twee weken denk ik. Ik sluit hier af, nog zo’n drietal uurtjes te rijden… Nadat hij me een volledig metroplan van Beijing heeft getekend, stak de dolle Chinees hier net van wal met een preek over de positieve punten van Beijing University. Hij heeft me al vier keer onder mijn voeten gegeven dat ik Suzhou boven aan mijn verlanglijstje had gezet en niet Beijing. Dat worden hier nog drie gezellige uren! Haha.

Lieve lezers, tot binnen enkele weekjes!
Groetjes aan iedereen,

Joke.

P.S. Ondertussen ben ik veilig aangekomen in mijn geweldige hostel in Beijing. De gekke Chinees heeft me enorm goed geholpen. Op straat heb ik ook al enkele andere mensen aangesproken, en ik kan na enkele uurtjes in Beijing toch al zeggen: Beijingers zijn enorm vriendelijke mensen!

  • 23 Maart 2013 - 19:51

    Om & Opa:

    Hallo Joke,
    Hier een paar van de thuisblijvers. 't Is hier nu 19u41. Normaal gezien zit "De Mama" nu in hogere sferen, waar ze dus al een hele tijd naar heeft uitgezien.
    We vinden het dan ook fijn te lezen dat U reeds in Beijing bent, en zelfs nog "een last minute opleiding" hebt gekregen omtrent deze "1° rangs stad.

    Wij wensen Jullie samen een leuk samenzijn .

    Vele groetjes van uit een winters Anzegem

    Oma & opa

  • 24 Maart 2013 - 02:21

    Joke Van Den Borre:

    Dankuwel oma en opa!
    Moeke haar vlucht heefd vertraging, dus ze zal normaal rond 11u10 aankomen in plaats van 10u. Om 19u41 was ze denk ik net opgestegen, dus ja, toen zat ze al in hogere sferen!
    Nog een laatste keer haar vlucht checken op internet, en dan spring ik de metro op, richting luchthaven!

    Veel liefs!
    Joke

  • 26 Maart 2013 - 19:25

    Tante Hilde:

    Hoi, dag Joke. Blij weer iets van u te mogen lezen . Bij jou zijn die verhalen altijd zo boeiend, al zijn de ene al spectaculairder dan de andere . Alvast een goede start in uw tweede semester , maar vooral heel veel plezier en lol met moeke en peter Nick daar bij u . Wij hier zijn hartstikke jaloers op die 2 dat zij samen nu met u van al dat moois kunnen meegenieten :( . Maar ' k ben toch blij voor jou, dat ge zo toch af en tot ne keer Vlaamsche menschen onder al die Chinezen mag verwelkomen en dan nog eigen volk !
    Bij Daan verloopt de stage in zuid- Afrika ook goed , maar via z'n blog vernemen we niet zoveel van zijn avonturen. Gelukkig bestaat Facebook om toch wat op te snuiven van zijn stage aldaar. En we ontvangen ook af en toe een mailtje ( internet is daar niet zo up to day zoals bij u ) . Ook bij Sara is er al 't een en ' t ander aan de gang : Katy blijft super lief en rustig, al heeft ze voor 't ogenblik last van een heel zware verkoudheid. Ook bij Hailey wil de lastige valling maar niet verdwijnen en de hardnekkige vervelende ongemakken aan luchtwegen en moet ze begin april, net na de babyborrel, geopereerd worden aan poliepen en amandelen :( . Hopelijk komt er dan voor haar een einde aan al die ellendige vuile neuzen en ongemakken ).
    We vinden het tof dat vat vake en Leen kunnen komen naar de babyborrel. Zo is er toch iemand aanwezig van ons familie, he ( al de anderen gaan vliegen naar ver over zee ! ). Opa en oma komen ook niet daar ze hun chauffeur kwijt zijn : peter Nick :( .
    Bij stijn loopt de bouw goed op wieltjes, op ' t gemak doen ze verder, maar met stijn is het niet zo pluis : zijn voet in 't gips voor onbepaalde duur , een accidentje van tijdens het voetballen . En dan zeggen dat sporten goed is voor u !
    Alle, heel veel plezier daar samen met moeke en peter Nick , doe ze vele groetjes en tot een volgende keer,
    groetjes, tante Hilde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Suzhou

China.

Een jaartje studeren aan de Soochow University in Suzhou, provincie Jiangsu.

Recente Reisverslagen:

15 Juni 2013

Zhangjiajie

16 Mei 2013

Huangshan horror.

18 April 2013

Visite!

23 Maart 2013

Maart

21 Februari 2013

Leuke tijden
Joke

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 635
Totaal aantal bezoekers 54395

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2012 - 20 Juli 2013

China.

Landen bezocht: