Zomer in de winter - Reisverslag uit Suzhou, China van Joke Van den Borre - WaarBenJij.nu Zomer in de winter - Reisverslag uit Suzhou, China van Joke Van den Borre - WaarBenJij.nu

Zomer in de winter

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

23 Januari 2013 | China, Suzhou


Allerliefste iedereen!!

Ik hoop dat jullie allemaal al drie mooie weken van het nieuwe jaar achter de rug hebben. Ondertussen zal iedereen wel weer in zijn normale ritme zitten, werken of studeren. Aan iedereen die momenteel in den blok zit: super super super super veel succes gewenst!! Ik geloof in jullie allemaal!! Toi toi toi!! Hihihi! Mijn examens zijn al een tijdje achter de rug, en ik ben op alles mooi geslaagd! Een tweetal weken geleden is dan ook mijn ellenlange vakantie begonnen. Tot 25 februari is het hier Rockin’ in the Free World! Het begin van deze vakantie heb ik doorgebracht op Hainan. Echt, het contrast tussen het leven in België de afgelopen week en mijn leven in Hainan kon echt niet groter zijn. Ik heb vernomen dat België veranderd is in een wit sneeuwlandschap en dat het er behoorlijk frisjes is. Op foto’s ziet het er prachtig uit, en waarschijnlijk is iedereen nu tussen het blokken en werken door sneeuwmannen en sneeuwengeltjes aan het maken. Maar op Hainan was er in de verste verte geen sprake van koude, sneeuwballen of winterjassen. Hainan was tropisch, exotisch, zonnig en warm! Voor de geïnteresseerden volgt hieronder een verslag van mijn weekje Hainan.

Hainan is een Chinees eilandje, onder China. Op donderdag 17 januari vloog ik samen met Thomas en de Boliviaanse Gabriel van Shanghai naar Sanya, een stad in het zuiden van Hainan. Daar was ook ons hostel gelegen. Ons hostel was dik in orde! Het was proper, groot, lag op wandelafstand van het strand en het personeel was zeer vriendelijk en behulpzaam. Buiten het hostel hebben we amper andere buitenlanders gezien, behalve een hele hoop Russen. Hainan is blijkbaar populair bij de Russen om te overwinteren, met als gevolg dat wij constant in het Russisch werden aangesproken. Gelukkig konden de Chinezen ook Chinees, zodat wij daar ook onze plan konden trekken. Hihi!

We hebben vier nachten in Sanya geslapen en heel veel mooie dingen gezien. Het belangrijkste was natuurlijk de prachtige natuur, witte stranden en palmbomen. We hebben enkele uitstapjes gedaan, maar de twee grootste waren naar het Nanwan Monkey Island en naar het Yanoda Rainforest. Het Monkey Island hebben we de eerste dag bezocht. Het duurde toch enkele uren om er te geraken vanaf ons hotel. Busje op, busje af, busje op, busje af…. Ten slotte werden we met de kabelbaan naar een eilandje gebracht, waar er een gebied is afgeschermd en daarbinnen lopen de aapjes vrij rond. Zoveel aapjes heb ik in mijn hele leven nog niet gezien!! Hahaha! Op het eiland hadden ze zelfs een apengevangenis. Volgens ons voor de stoute apen. Er was ook een apenshow, maar daar had ik het wat moeilijk mee. Het was grappig en schattig om zien, maar tegelijkertijd ook erg. De aapjes moesten de meest belachelijke oefeningen doen, terwijl de trainers met zwepen dreigden om de apen te laten gehoorzamen. Het spektakel begon met aapjes die wat aan de ringen slingerden of koorddansten, aapjes die op stelten liepen of op fietsjes reden. Ineens werd er een pony bijgehaald waar een aapje op mocht rijden en handstand op doen. Alsof dat nog niet genoeg was, kwam er ineens een geit tevoorschijn. De geit liep op een superdunne plank in de hoogte terwijl een aapje allerlei trucjes aan het doen was op de rug van de geit. Alle Chinezen dolenthousiast, en ik maar hopen dat de geit niet naar beneden zou donderen. Tijdens de hele show hingen de aapjes vast aan een ijzeren ketting zodat ze niet zouden weglopen. Even voelde ik er iets voor om mee te gaan in Gabriel zijn plan, die met de aapjes van Monkey Island voor hun vrijheid wou strijden en 18 januari wou uitroepen tot Monkey Independence Day. Hahaha!

De tweede noemenswaardige activiteit was onze uitstap naar het regenwoud. Gabriel wou liever niet mee gaan, hij vond dit wat te duur. Maar Thomas en ik stonden te popelen om in een regenwoud rond te lopen, dus wij gingen met z’n tweeën op stap. Het oorspronkelijke plan was om op 19 januari te gaan, maar met het busticket dat we op die dag nog konden krijgen, zouden we veel te laat aankomen. Baoting, de stad waar we naartoe moesten om van daaruit naar het regenwoud te gaan, was blijkbaar een populaire bestemming onder de Chinezen. Het feit dat dat weekend de wintervakantie officieel begon, zal er ook wel iets mee te maken hebben. In alle geval, we hebben ons busticket dan maar ingewisseld voor een ticket voor de volgende dag. Zo zijn we dus zondag naar het Yanoda regenwoud geweest. De tocht er naartoe was lang en moeilijk! Het busstation in Baoting is mijlenver van het regenwoud verwijderd. Als klap op de vuurpijl zijn er vanaf dat busstation geen busjes of andere vervoersmiddelen naar het regenwoud. De moed zonk ons steeds dieper en dieper in de schoenen. We waren al tot in Baoting geraakt, maar we waren nog lang niet in het regenwoud. We spraken een taxichauffeur aan, die wou ons wel brengen, maar vertelde ons dat we aan het regenwoud geen taxi terug zouden kunnen pakken. Hij wou wel op ons wachten aan het regenwoud, maar dat zou ons veel centjes kosten. Omdat dat onze enige hoop was en er geen enkele andere oplossing voor handen was, hebben Thomas en ik toegezegd. En zo zijn we dus toch in het regenwoud geraakt, en dat was de moeite. Echt weer mooie natuur, rustgevend en aangenaam om te wandelen. We hadden er zeker geen spijt van dat we met die taxichauffeur zijn meegegaan.

De rest van de tijd hebben we gevuld met het profiteren van de stralende zon, genieten van het exotische landschap, strandwandelingen en het maken van zandsculpturen. Hahaha. Zo hebben we Thomas ingegraven en een zeer knappe zeemeermin van hem gemaakt. Tot groot jolijt van de Chinezen, die het geweldig vonden om drie buitenlanders zo bezig te zien. Het eten in Hainan mocht er ook zijn. Natuurlijk veel vis en zeevruchten, waar ik zelf niet zo’n fan van ben, en heerlijke stokbroden! Hahahaha! We hadden een bakkerijtje ontdekt, niet ver van ons hostel, en daar verkochten ze het beste stokbrood dat ik in de afgelopen vijf maand gegeten heb!! Mmmm!! Ik ging er dan ook elke dag een vers stokbrood halen! Mmm, de beste lunch die ik me kon voorstellen! Groot was de ontgoocheling toen we op een dag zagen dat er geen stokbroden waren die dag! Het lekkere kokosnootbrood maakte veel goed… Hihi.

En toen was het weer tijd om richting Suzhou te keren. We landden in Shanghai rond 21u, en gelukkig konden we nog net één van de laatste treinen naar Suzhou halen. Het is altijd leuker om de nacht door te brengen in je eigen bedje in plaats van in een goedkoop hostelletje. Ik ben in slaap gedommeld met mooie herinneringen aan het paradijs op aarde…: Hainan. Hihi! De komende vier dagen zit ik hier nog alleen in mijn eigen Suzhouse paradijs, want mijn kamergenote Katrin is zelf aan het reizen. Op 28 januari houden we een afscheidsfeestje voor onze Japanse vriend Youmi, die twee dagen later weer naar Japan gaat. Hij zal er het volgende semester niet meer bij zijn. Van 2 tot 8 februari kun je me vinden in Hong Kong, samen met Thomas ga ik daar onze goeie vriendin Lai Man opzoeken. En zoals jullie weten mag ik op 9 februari Leentje verwelkomen! Olé! Tot den 18de maken wij samen Suzhou en Shanghai onveilig.

Zoals jullie zien is mijn vakantie geweldig begonnen en volgt er waarschijnlijk nog een heerlijk vervolg. Ik hoop dat er voor jullie ook nog leuke dingen gebeuren de komende maand, dat jullie nog van de gezellige witte wintertijd kunnen genieten en dat jullie niet teveel op jullie poep vallen. Hahaha! Voorzichtig op de gladde wegen eh! Hihihi!

Hou jullie goed, haaks en vooral warm!!
Tot binnen een maandje!

Een lichtjesverbrande Joke.

  • 23 Januari 2013 - 15:52

    Moeke:

    En wij hier maar studeren! En een poging doen om goeie examens af te leggen! En gaan werken! Ons op gladde wegen riskeren om toch nog wat centjes te verdienen... (zodat gij u kunt amuseren in China...)
    Bloed, zweet en tranen kost het ons...
    En gij gewoon maar genieten van het paradijs???
    Het is toch niet eerlijk hé! Maar wacht maar... onze beurt komt ook nog!
    Geniet verder maar van uw deugddoende vakantie (hoelang duurde die ook al weer?) en ook hier zijn we in volle spanning aan het aftellen tot 9 februari. ('t is te zeggen: 8 februari)
    Dikke kus!
    moeke

  • 30 Januari 2013 - 23:43

    Nonkel Herbert En Tante Gerd:

    Beste Joke,

    Door de voor ons moeilijke omstandgiheden de voorbije weken waren we er nog niet toegekomen te reageren op uw laatste reisverslag.
    Wij konden ons niet voorstellen dat ook China over een regenwoud beschikt, met wilde geiten, levensgevaarlijke pony's en apen in alle maten.
    Ook vinden wij het fantastisch dat jij zomaar de vlieger neemt net als wij de fiets! hm hm
    Morgen worden Lore en Lynn geopereerd aan hun oortjes.Bart heeft opgemerkt dat hij heel tevreden zal zijn met de vier buizen van zijn dochters, in tegenstelling tot zijn ouders (wij dus) die nooit met zijn buizen konden lachen.


    lieve groetjes en nog veel reisplezier en een toffe vakantie
    kijk ook naar je mail

  • 02 Februari 2013 - 10:38

    Peter Nick:

    Dat eiland met die apen, is dat niet het 'Apeneiland', een album van Jommeke?
    Regenwoud in China. In Vlaanderen 'regen zonder woud'.
    Ik heb mij een andere bril aangeschaft om uw verslagen nog beter te kunnen lezen.
    En voor binnenkort: een gelukkig Chinees nieuwjaar (met veel vuurwerk!!).
    Peter Nick

  • 17 Februari 2013 - 17:23

    Nonkel Joost Van Amerika:

    Hier je nonkel van Amerika,
    Ik geniet mee van je dagelijks avontuur, heerlijk om te lezen !
    Als je terug komt gaan we eens een broodje eten, weet ook een goed adres !

    veel groetjes

    nonkel

  • 18 Februari 2013 - 00:10

    Lai Man:

    Hey Joke,

    Het was super tof om jou en Thomas nog eens zien ! En Ik heb in mijn baggage een rode envelop gevonden met daarin een klein boodschapje ! Jij deugenietje ! Zo stiekem in mijn baggage verstopt ^^

    Mercikes voor jullie aanwezigheid, twas zeker een onvergetelijke avontuur !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Suzhou

China.

Een jaartje studeren aan de Soochow University in Suzhou, provincie Jiangsu.

Recente Reisverslagen:

15 Juni 2013

Zhangjiajie

16 Mei 2013

Huangshan horror.

18 April 2013

Visite!

23 Maart 2013

Maart

21 Februari 2013

Leuke tijden
Joke

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 1004
Totaal aantal bezoekers 54466

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2012 - 20 Juli 2013

China.

Landen bezocht: