Decemberactiviteiten - Reisverslag uit Suzhou, China van Joke Van den Borre - WaarBenJij.nu Decemberactiviteiten - Reisverslag uit Suzhou, China van Joke Van den Borre - WaarBenJij.nu

Decemberactiviteiten

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

18 December 2012 | China, Suzhou


Hoow hoow hoow!

Om jullie te verwarmen in deze koude winterdagen, geef ik jullie vandaag een verslagje van de afgelopen zotte weken. Zo zot en spannend waren die nu ook weer niet, maar het waren toch weer toffe weken, en dan natuurlijk vooral de weekends! Zoals jullie zien heb ik de Sinterklaasloze zes december overleefd, en dat komt omdat die zes december helemaal niet zo Sinterklaasloos was. Haha! Sinterklaas was zo attent om vanuit Liedekerke een voedselpakket vol marsepein, speculoos en ander lekkers op te sturen. Njamie! Thomas en ik hadden ook afgesproken om hier voor elkaar Sinterklaasje te spelen, dus kreeg ik er ook nog een portie Ferrero Rocherkes bij! Olé! Ik heb opgevangen dat het bij jullie daar ook goed koud is en dat jullie gelukzakken zelfs al sneeuw hebben gekregen. Koud is het hier ondertussen ook al, amai nog niet! Maar van sneeuw is er jammer genoeg geen sprake. En ik denk ook niet dat ik daarop moet hopen. Lap, geen sneeuwballengevecht voor mij dit jaar…

Maar niet getreurd, ik compenseer dat gemis wel met andere leuke dingen. Zo hielden Katrin, Thomas en ik twee weken geleden een filmavond/-nacht bij Thomas. We keken de twee eerste films van Lord of the Rings, goed voor een zestal uur kijkplezier. Hoogtepunt van de avond was het uitproberen van gezichtsmaskers. Voor mij de eerste keer in mijn leven, en de anderen waren ook geen experts op dit gebied. Jullie kunnen zich misschien wel al inbeelden wat voor een geklungel dat wel niet was, met het nodige gegiechel erbij. Ik vond dat we eruit zagen als zombies uit een slechte horrorfilm. Eerlijk gezegd merkte ik achteraf niet veel verschil, het was dan ook een goedkoop maskertje! Voor beeldmateriaal van dit ultraspannende avontuur kunnen jullie terecht bij mijn fotootjes! Hihi. Met onze gezuiverde huid hielden we enkele dagen erna een soort verjaardagsfeestje. Onze Cambodjaanse vriendin Sautta werd 25, dus zijn we met Youmi, Shengli, Gabriel, Thomas, Katrin, ik en natuurlijk Sautta zelf gaan eten. Gezellig avondje was dat!

Maar het belangrijkste van de afgelopen weken, was mijn uitstapje naar Nanjing. Anneleen, Tessa, Thomas en ik zijn Yoana daar gaan bezoeken! Ons weekendje begon met de heerlijkste pizza die ik hier in China al gegeten heb! En bij die pizza alleen bleef het niet hoor. Het hele weekend hebben we ons tegoed gedaan aan allerlei Westers eten! Niet normaal! We hebben ons werkelijk op de hamburgers, pannenkoeken en belegde broodjes gestort! Haha! Nanjing was de perfecte stad om even aan het Chinese eten te ontsnappen. En ik kan jullie zeggen, lieve vrienden, het heeft goed gesmaakt! Hahaha! Eten is natuurlijk niet het enige waarom we naar Nanjing gegaan zijn. De eerste avond zijn we naar Fuzimiao geweest, een Confucianistische tempel. We zijn echter niet in de tempel geweest. Het plan was om daar gezellig wat rond te lopen, want ’s avonds is het er mooi verlicht en zijn er allemaal winkeltjes en kraampjes uitgestald. De regen stak daar jammer genoeg een stokje voor. Omdat het werkelijk pijpenstelen aan het regenen was en het na een tijdje ook begon te donderen en bliksemen, zijn we een hostel binnengevlucht. Daar vonden we troost in een heerlijke warme chocomelk.

Zaterdag zijn Thomas, Anneleen, Yoana, ik en Yoana’s Italiaanse vriendin Matilde naar Zhongshanling geweest. Tessa was er niet bij, zij was met haar vriendinnen de stad gaan verkennen. Zhongshanling, of het mausoleum van Sun Yat-sen, vader van de Republiek China, ligt op de Purple Mountain, waar er wel ’t één en ’t ander te zien valt. We moesten eerst enkele trappen trotseren, want het mausoleum is nogal hoog gelegen. Eenmaal boven heb je blijkbaar een mooi zicht op de stad Nanjing, maar jammer genoeg was het enorm mistig die dag, en konden we amper een meter voor ons zien. Eigenlijk had dat ook wel iets, het was lekker mysterieus. Erna zijn we dan naar de Linggu tempel gegaan op diezelfde Purple Mountain, waar ik eigenlijk weinig over te zeggen heb. Hihi. Het was gewoon een tempel zoals een andere. Yoana had opgevangen dat er een kerstmarkt stond in de stad, dus die avond trokken wij superenthousiast en vol verwachting daarheen. Groot was de ontgoocheling toen we zagen dat het enkel een soort pretpark was en we bovendien nog eens inkom zouden moeten betalen. Geen kerstmarkt voor ons dus! We gingen dan maar naar de karaoke om de teleurstelling van ons af te zingen… Hahaha!

Zondag hebben we samen met enkele andere sinologen die ook in Nanjing studeren geluncht. Tof om elkaar nog eens terug te zien! Voor we de trein terug naar huis namen, hebben we nog een beetje rond het Xuanwuhu gelopen, een groot meer. Ook al duurde onze treinrit terug maar 1u15, toch sloegen Thomas en ik wat rantsoen in: een goed smoske! Mmm, belegde broodjes kun je in Suzhou niet vinden, dus dolgelukkig waren wij toen Yoana ons in Nanjing een Duitse bakkerij toonde met overheerlijke koffiekoeken en broodjes gelijk bij ons! Waaaw! Nooit gedacht dat ik dat in China zou vinden. Maar Nanjing is dan ook een grotere stad, veel Westerser dan Suzhou. Daar zagen we overal buitenlanders, terwijl hier in Suzhou ik zelf altijd verschiet als ik een buitenlander op straat zie lopen. Na een weekend vol leuke mopjes en heerlijke maaltijden namen Thomas en ik afscheid van de anderen en vertrokken we weer richting Suzhou. Aankomen in Suzhou voelt toch eigenlijk wat als thuiskomen…

En zo gaat alles hier terug zijn gewone gangetje. Het enige bijzondere is dat ik momenteel druk aan het repeteren ben voor twee ‘optredens’. Het eerste is nu vrijdag, 21 december. Dan is er een soort kersthappening in de school en elke klas moet iets naar voor brengen. Wij zingen met de hele klas een Chinees liedje. We hebben al enkele keren geoefend, en het klinkt zeker niet slecht. Mijn tweede performance is vrijdag 28 december. Dan is er iets te doen, eigenlijk weet ik niet wat, maar wat het ook is, wij moeten er optreden met onze taekwondogroep. En hoera, vreugde alom, we dansen het geweldige ‘gangamstyle’. Ik schaam me nu al dood als ik aan mezelf denk in mijn sexy taekwondo-outfit wanneer ik daar een beetje onnozel sta te springen. Moesten er foto’s genomen worden, jullie krijgen die nooit te zien!! Nah! Hahaha! :p

En ook al wordt er hier overal moeite gedaan om een kerstsfeer te creëren, het is helemaal niet hetzelfde als in België! Ik moet toegeven dat ik dat toch wel begin te missen. Zo gezellig rondkuieren op een kerstmarktje, dat zit er dit jaar niet in… Ik heb dan maar geprobeerd om op een andere manier wat kerstgevoel in mijn leven hier te brengen: op mijn bureau staat er nu een mini-kerstboompje te blinken, omringd door een rode slinger! Hahahaha! En ik ben er trots op! :p Gelukkig moet ik Kerst en Nieuwjaar hier niet alleen doorbrengen. Concrete plannen zijn er nog niet, maar we hebben al met enkelen afgesproken om zeker samen iets te doen. Ik kan jullie nu wel al vertellen dat er waarschijnlijk taart aan te pas zal komen! Hahaha!

Ik wil iedereen bij dezen dan ook enorm gezellige kerstdagen wensen! Geniet allemaal ten volle van de komende eindejaarsperiode! Ik hoop dat we allemaal vrijdag den 21ste overleven, en als de wereld toch zou vergaan: bedankt allemaal om mijn blog te lezen en ik vond het reuzeleuk om jullie te kennen!! Hihihi! Als we 25 december halen, dan wens ik jullie allemaal een zeer vrolijk kerstfeest en hopelijk is de Kerstman gul voor jullie allemaal! Hihihi!

Nog veel sneeuwballetjes, kerstballetjes en tassen warme chocomelk gewenst!
Enorm veel liefs en warme groetjes aan iedereen!

Santa Joke.

  • 22 December 2012 - 21:55

    Vake:

    HoHoHo dag Joke

    Het feit dat ik nog in staat ben om nog eens te reageren op uw berichtje, wil eigenlijk zeggen dat het einde van de wereld eigenlijk nog best is meegevallen hier in Liedekerke. Het begin van het einde heb ik eigenlijk wel in Schepdaal meegemaakt en onder ons gezegd en gezwegen: het prille begin van het einde, vanaf donderdagnacht 00u00, heb ik niet goed kunnen zien omdat het buiten pikkedonker was. Opvallend was wel.... de stilte. De stilte... plots onderbroken door een in de verte dof gerommel waarbij ik automatisch dacht: het gaat beginnen! blijkbaar met een aardbeving, en dan opeens.... stilte weeral die stilte. Dit fenomeen heeft zich nog een drietal keer voorgedaan, tot mijn nikkel viel dat ik in opperste vervoering zat te luisteren naar een trein; een trein die over het zeventien bruggen viaduct voorbij raasde om toch maar het nakende einde van de beschaving voor te blijven.
    Zo kabbelde het einde van de wereld rustig verder.
    Het verdere verloop van het einde der wereld ken je ondertussen ook al, maar één ding is zeker: het zal voor nen andere keer zijn.
    Al die onheilstijdingen hebben ons niet weerhouden om voor de komende feestdagen allerhande lekkers in te slaan: jenever, gluhwein, Jägermeister, en andere hartverwarmende drankjes .
    Al deze spirituele dranken zijn de ideale sfeerscheppers en het lekkerst om genuttigd te worden bij "stenen uit de grond vriezend" weer, zoals men mag verwachten omstreeks de kerstdagen.
    Dus.... als ik naar buiten kijk en ik zie door een gordijn van regen amper de kerstverlichting bij de buren, ik zie in de winkel- wandelstraten amper enkele dapperen die storm- en regenvlagen trotseren en ik zie het regenwater ons gazon stillekesaan veranderen in een klein rijstveld. Op de Brusselse grote markt zie ik een kerstbo.., nee ik zie er geen kerstboom,de buitenijspistes liggen er verwaterd bij en onze gluhwein, jenever en Jägermeister blijven onaangeroerd staan (tis potverdorie te warm),......
    .... dan, denk ik, sloegen de voorspellingen van de Maya's niet op het einde van de wereld maar eerder op het verbrodden van de kerstsfeer!!!
    Maar we laten ons niet doen oh nee: met volle moed en volledige inzet zullen we der straks eens goed invliegen. Sfeer of geen sfeer Regen of wind het kan ons niet deren, het is tenslotte maar één keer Kerstmis en nieuwjaar. Het is dan nog een heel speciale kerst en nieuwjaar: drinkt gij daar maar met u maten op ons gezondheid wij zullen uw pakje van onder de kerstboom wel bewaren.

    Bouw ginder maar een lekker feestje, kijk tevreden terug op 2012 en verwelkom 2013 met open armen.

    Groetjes en beste wensen voor iedereen.
    Prettige feesten!
    vake



  • 01 Januari 2013 - 12:46

    Annelies:

    Hoho joke,

    Je kan nogal lange mails sturen! Is altijd leuk om te lezen, is precies dat je daar zelf bent :-)

    " in deze mail hebben wij iets verstopt....het zijn kusjes voor vandaag en morgen.
    Ze brengen vreugde en geluk een heel jaar en daarom wensen wij u een zalige kerst en een gelukkig nieuwjaar!"


    Dikke kussen,
    Annelies, sam, Jasper & Jonas xxxxx.......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Suzhou

China.

Een jaartje studeren aan de Soochow University in Suzhou, provincie Jiangsu.

Recente Reisverslagen:

15 Juni 2013

Zhangjiajie

16 Mei 2013

Huangshan horror.

18 April 2013

Visite!

23 Maart 2013

Maart

21 Februari 2013

Leuke tijden
Joke

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 779
Totaal aantal bezoekers 54448

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2012 - 20 Juli 2013

China.

Landen bezocht: