Nieuwjaarstoespraak - Reisverslag uit Suzhou, China van Joke Van den Borre - WaarBenJij.nu Nieuwjaarstoespraak - Reisverslag uit Suzhou, China van Joke Van den Borre - WaarBenJij.nu

Nieuwjaarstoespraak

Blijf op de hoogte en volg Joke

01 Januari 2013 | China, Suzhou


Liefste iedereen,

Ik wil beginnen met jullie allemaal het allerbeste, maar dan ook echt het àllerbeste, te wensen voor 2013. Hopelijk wordt het voor iedereen een zeer vrolijk, sprankelend en heuglijk jaar, en cliché oh cliché, mogen al jullie wensen uitkomen! Ik wens iedereen een jaar vol geluk, gelach en plezier! Blijf zoals jullie zijn en blijf vooral verder mijn blog lezen…! Hahaha! GELUKKIG NIEUWJAAR!

Hier zijn de feestdagen ook niet onopgemerkt voorbij gegaan. Op vrijdag 21 december hadden we op school een kerstoptreden. Enkele klassen mochten iets naar voor brengen, en dat is wat wij ook gedaan hebben. Met de hele klas hebben we samen een liedje gezongen. Vrijdag 28 december hadden Thomas en ik nog een ander ‘optreden’. Met onze taekwondogroep traden we op op één of andere Nieuwjaarshappening, wij hadden de eer om gangnamstyle te dansen.

Maar nog veel leuker waren onze eigen ‘feestjes’. Op Kerstavond hebben we ons eens goed laten gaan in een huoguorestaurant. Huoguo zou je kunnen omschrijven als de Chinese fondue. Daarna naar de supermarkt, waar we ons ook goed hebben laten gaan, om rantsoen in te slaan voor de nacht. Daarna hebben we ons teruggetrokken op Thomas zijn kot, met genoeg voedsel voor een heel terracottaleger. Kers op de taart was… taart! Sautta had gezorgd voor een wel zeer typische kersttaart… Haha, voor bewijsmateriaal kun je bij de foto’s terecht. Na het verorberen van de taart hebben we de hele nacht spelletjes gespeeld, films gekeken en gelachen. Of toch bijna de hele nacht. De laatste uurtjes kon onder andere ik me niet meer verzetten tegen de slaap, en dan heb ik toch maar een dutje gedaan. Het was een geslaagd Kerstfeestje, het beste alternatief dat ik me kon inbeelden voor de gezellige party die ik thuis gemist heb…

Gisteren hebben we dan ook samen Oudejaar doorgebracht. We hadden gepland om de nacht door te brengen in een jeugdhostel op Shangtangjie. Shangtangjie is een oud supergezellig Chinees straatje hier in Suzhou. We hebben weer wat uitgebreider gedineerd, wat rondgeslenterd en om middernacht hebben we ons op het mooiste bruggetje van Shangtangjie geïnstalleerd om iedereen ‘xinnian kuaile’ toe te roepen…! De slimmeriken onder jullie weten misschien wat dit betekent, maar ik geef jullie toch graag even de vertaling mee, voor de zekerheid: ‘xinnian kuaile’ betekent zoveel als… rarara… GELUKKIG NIEUWJAAR! En ik had het helemaal niet verwacht, maar om twaalf uur was er wel degelijk een uitgebreid, mooi vuurwerk! Erna keerden we terug naar het hostel, waar we weer een nachtje door wouden doen. We hebben ons vermaakt met Jenga, Uno, filmpjes en onze eigen karaoke. En weer was Jan met de Hamer me voor, en ben ik in de vroege ochtend toch in slaap gevallen. Desalniettemin was het een supergeslaagde overgang van Oud naar Nieuw!

Enkele dagen geleden kon mijn geluk niet op toen het hier ineens aan het sneeuwen was! Echt geweldig! Iedereen maar zeggen dat het hier niet sneeuwt! Ik had er dan ook al niet meer op gerekend, en dan ineens, plots… sneeuw! We hebben dan ook al een klein sneeuwballengevechtje gehouden, dolle pret! Jammer genoeg was het niet zo’n goede sneeuw en schiet er nu ook al niets meer van over. Maar ik heb het toch maar gehad hé! Hihihi. Andere heuglijke gebeurtenissen hier waren dat ik live aanwezig mocht zijn op de traditionele familiefeestjes! Live via skype weliswaar… Joepie!! Jullie zagen er allemaal geweldig uit, familieleden! Hihihi. GELUKKIG NIEUWJAAR! Natuurlijk ook voor niet-familieleden hé…!!

Minder heuglijk nieuws nu: 7 en 8 januari (2013! Hihihihi) heb ik examens. Met al die feestelijkheden hier heb ik nog geen tijd gevonden om te beginnen studeren, dus de komende week zal minder fantastisch worden dan de afgelopen weken. Maar voor jullie medelijden met mij krijgen, haha, dat is helemaal niet nodig, want daarna trek ik weer de wijde wereld in. Ook al staat er van deze trip nog niets vast, midden januari zouden Thomas, Gabriel en ik naar Hainan gaan. Ook wel ‘het Hawaï van China’ genoemd… Moet ik er nog een tekeningetje bij maken…? Hihihi. Van 2 tot 8 februari ga ik dan Lai Man gaan bezoeken in Hongkong, en op 9 februari arriveert Leentje in Shanghai!! Woehoew!! Maar bon, eerst nog beide voetjes op de grond en me door de examens worstelen…

Nogmaals, ik hoop dat 2013 voor iedereen onder jullie een fantastisch jaar wordt! Geniet nog van de champagne en al het andere lekkers! Vele groetjes aan iedereen!! En alé, om het af te leren, nog een laatste keer: GELUKKIG NIEUWJAAR EN EEN ZALIG 2013 GEWENST!!

Jullie kapoentje,
Joke.
Suzhou, 1 januari 2013.


  • 02 Januari 2013 - 17:28

    Leentje:

    Heej feestbeest!
    GELUKKIG NIEUWJAAR!!
    Ook van onze patékes een gelukkig Nieuwjaar! :D
    Dat het nieuwe jaar je leuke tijden mag brengen, vooral dan van 9 februari tot zoveel dagen later. Hihihi!
    En, clichégewijs, wens ik jou alles wat je hartje begeert.

    Studeer nog goed voor je twee (woooow zoveel! Ö) examens!

    Drie dikke kussen, of doe er maar 2013, hah!
    En oja, GELUKKIG NIEUWJAAR!

    Liefs,
    Je kleine zus.

  • 20 Januari 2013 - 21:22

    Tante Hilde:

    Hallo, beste kapoentje,
    Wel al een beetje later dan normaal, maar toch : onze allerbeste wensen voor het nieuwe jaar , nog heel veel leute aldaar in China, hopelijk al 2 goede examens achter de rug alsook uw Wereldtrip in China, en voor komend, een geslaagde volgende trip en een amusante periode met uw zusje samen in het verre oosten. En voor de rest zult ge zelf moeten zorgen !
    Alhier zijn de feestdagen ook druk maar goed en amusant verlopen, ondertussen is iedereen alweer druk in de weer voor zijn werk of te het blokken voor de examens ( en deze alhier zijn niet om mee te lachen ! ).
    Sedert een volle week nu al ligt het Belgisch landschap prachtig herschapen onder een mooi wit sneeuwtapijt, dat werd vandaag nog eens extra vertroeteld met een zachte heerlijke nieuwe laag verse sneeuw. Daar we hier al een hele week in een koude golf zitten en die nog een week zal aanhouden, kunnen we dus nog heerlijk genieten van dit mooi tafereel. Daan heeft alhier, ter verpauzing tijdens de blok, al een hele sneeuwburcht gebouwd, en deze werd vandaag versterkt door Hailey en papa Davy. Tis echte de moeite,ge moet ne keer komen kijken.
    Met de studenten lukt het zozo, een hele pak zware examens af te leggen, die meestal niet te onderschatten zijn, en er volgt nog een zware week. Daarna voor Daan dan nog een tweede drukke stageperiode , en na een hele korte pauze, mag hij dan ook zijn valiezen maken om voor 3 maanden naar Afrika ( kaapstad) te vertrekken voor schoolstage. ( den 17de februari).
    Ons Sara loopt hier ondertussen nog steeds rond met haar heel erg bolle buik waarin het kleine zusje van Hailey zich kostelijk amuseert met ronddraaien en wroetelen, niet altijd zo plezant voor de mama, maar wel leuk voor ons om te zien . Normaal gezien mag de kleine spruit haar hoofdje laten piepen rond de dertiende van februari, maar wij vragen ons toch af of die kleine meid daar nog zolang zal willen blijven vertoeven in die warme buik? Nu komende vrijdag moet Sara weer op controle en het wordt toch steeds spannender wat de dokter zal zeggen ....
    Bij onszelf zijn de grote renovatiewerkzaamheden aan het huis zo goed als achter de rug, nog wat schilder - en andere afwerkingswerken, maar die kunnen we nu wat meer gespreider en zonder druk van buitenuit afwerken. We zijn tevreden over het eindresultaat en voelen ons terug op ons gemak in ons eigen huis .
    Voilà , ik denk dat ik zowat het meeste laatste nieuws van dit nieuwe jaar verteld heb, en zal je nu maar weer laten verder vertoeven in uw wereldje der Chinezen.
    Alvast heel veel koude vriesgroetjes met veel witte sneeuwballen erbij vanuit zedelgem,
    Tante Hilde.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Suzhou

China.

Een jaartje studeren aan de Soochow University in Suzhou, provincie Jiangsu.

Recente Reisverslagen:

15 Juni 2013

Zhangjiajie

16 Mei 2013

Huangshan horror.

18 April 2013

Visite!

23 Maart 2013

Maart

21 Februari 2013

Leuke tijden
Joke

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 586
Totaal aantal bezoekers 54437

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2012 - 20 Juli 2013

China.

Landen bezocht: