Leuke tijden - Reisverslag uit Suzhou, China van Joke Van den Borre - WaarBenJij.nu Leuke tijden - Reisverslag uit Suzhou, China van Joke Van den Borre - WaarBenJij.nu

Leuke tijden

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

21 Februari 2013 | China, Suzhou


Hallo allerliefste Belgen!

Op de vooravond van de start van mijn tweede semester, geef ik jullie graag een verslagje van de afgelopen weken. Ik kan maar niet geloven dat er binnenkort een einde zal komen aan de vakantie die vijf weken geleden nog oneindig lang leek. Maar ik heb een eenvoudige verklaring voor het feit dat het allemaal zo verschrikkelijk rap ging: mijn zes weken vakantie waren fantastisch! In mijn vorige blogupdate deed ik al uitgebreid verslag over mijn reisje naar Hainan. In dit verslag kun je alles lezen over mijn Hong Kong avontuur en kom je te weten of Leentje haar verblijf in China overleefd heeft. Ok, om jullie gerust te stellen: het antwoord is ‘ja’. Hihi!

Van twee tot acht februari ben ik samen met Thomas naar Hong Kong afgezakt. Daar werden we opgewacht door onze vriendinnen Lai Man en Yoana. Lai Man reist om de paar jaar naar Hong Kong, een perfecte gids dus! Ze heeft daar ook familie wonen, en bij die familie werden we twee keer uitgenodigd om te gaan eten. De eerste avond was het barbecue bij een neef van Lai Man. Hoe fantastisch ik de barbecues thuis ook vind, deze barbecue was wel zeer speciaal en uiterst gezellig. Er lag allemaal lekker vers vlees op een tafel. Je koos een eigen stuk vlees uit en dat stak je dan op een reusachtige spies, die je boven het vuur waar we allen rondzaten, moest houden. Supergezellig en enorm lekker! Ook de tweede avond werden we op lekker eten getrakteerd door de familie van Lai Man, toen mochten we bij een nicht en haar gezinnetje gaan eten. En weer was het overheerlijk.

Ik moet zeggen dat ik voor we naar Hong Kong gingen een beetje bang was. Als ik ‘Hong Kong’ hoorde, dacht ik meteen aan drukte, reusachtige gebouwen, poepchique buurten en mannen in kraaknette pakken. Dat was er allemaal te vinden, maar daarnaast was er ook zoveel moois te zien! Ik had nooit gedacht dat er in Hong Kong ook zo veel natuur was. Groene parken en mooie eilandjes. In dat weekje dat we in Hong Kong verbleven zijn we naar de Tian Tan Boeddha geweest, het vissersdorpje Tai O, een indrukwekkend klooster met bijbehorende tuin en nog zoveel andere dingen. Echt waar, Hong Kong heeft me zeer aangenaam verrast! We hebben een zeer leuke tijd gehad in Hong Kong! Wat ons verblijf nog extra aangenaam maakte, is dat we samen met Lai Man in een vrij luxueus hotel verbleven, waar ze zowaar een bad hadden!! Wiiiiiieh!! Eindelijk heb ik nog eens een badje kunnen pakken, iets wat ik de afgelopen zes maanden zo hard gemist heb! Haha! Lai Man wist ook allerlei leuke plekjes waar je bijvoorbeeld een typisch Hong Kongs ontbijt kan eten. Het grootste deel van dat ontbijt vond ik best lekker. Het was wel even schrikken toen Lai Man vertelde dat iets wat we net gegeten hadden, vogelspeeksel was… Jaja… Blijkbaar is het speeksel van een bepaalde vogel heel erg duur en een echte delicatesse in China… Goh ja, vogelspeeksel, t’is ne keer iets anders hé… Haha!

Na deze mooie week Hong Kong, bleven Thomas en ik een nachtje in Shanghai slapen, want negen februari verwachtte ik hoog bezoek: LEENTJE! Na een, naar wat ik vernomen heb, vrij vlotte vlucht, landde ze goed en wel in Shanghai. Na zes maanden zag ik eindelijk mijn kleine zusje terug. Hihi! Na aankomst op mijn kot, overlaadde ze me met cadeautjes en snoepgoed, de sloeber! Bedankt trouwens allemaal voor de late Nieuwjaarscadeautjes en -kaartjes! Ze hebben hier allemaal een plaatsje gekregen op mijn bureau! :-). Er was één heel groot minpunt aan Leentjes komst: de timing. Op tien februari was het Chinees Nieuwjaar, en dat hebben we hier geweten!! Dagen aan een stuk was het hier vuurwerk om ‘u’ tegen te zeggen! Niet normaal! Hoogtepunt was de nacht van 9 op 10 februari! Net de nacht dat Leentje was toegekomen en dus enorm verlangde naar een goede nachtrust… Haha, daar dachten die Chinezen wel anders over! Vanaf mijn balkon hadden we zicht op minstens 20 verschillende vuurwerken! En lawaai dat dat maakte!!! Het was alsof de wereld verging!

Naast het feit dat we nachten niet konden slapen, kwam er nog eens bij dat alle leuke restaurants en winkels gesloten waren. Ik wou Leentje meenemen naar twee restaurantjes waar ikzelf heel erg graag ga, maar die waren beiden gesloten. De hele week! Grrr! En zo was het ook met andere restaurantjes. Ik heb Leen bijgevolg maar weinig kunnen laten kennismaken met de Chinese keuken. Toch hebben Leen en ik ons hier goed geamuseerd en zijn we enkele van Suzhou’s mooie tuinen gaan bezoeken. Jammer genoeg hadden alle Chinezen hetzelfde idee, en was het bijgevolg erg druk in de tuinen. Alsof dat allemaal nog niet genoeg was, speelde het weer ons ook parten. Om de twee dagen heeft het hier geregend, wat het buitenkomen niet erg veraangenaamde. Ondanks de slechte omstandigheden, hebben we toch een leuke tijd gehad in Suzhou! We hebben ook nog twee daagjes in Shanghai rondgedwaald. Daar waren we natuurlijk ook weer niet alleen. Toch was het een zeer leuke negendaagse, die veel te snel om was… Op 18 februari nam Leentje terug het vliegtuig richting Belgique, waar ze diezelfde avond ook weer veilig is aangekomen. Ik heb zelfs horen zeggen dat ze daar werd opgewacht door een hele horde journalisten! Hihi.

En zo loopt mijn vakantie hier op z’n einde… Maandag 25 februari herbeginnen mijn lessen weer. Grootse plannen zijn er nog niet voor de eerste maand. Maar op 24 maart verwacht ik weer bezoek van het thuisfront! Olé!
Ik wil jullie allemaal een laat, maar toch oprecht en zeer gelukkig Chinees Nieuwjaar wensen! Proficiat aan alle slangskes onder ons, want dit jaar is het dus het jaar van de Slang. Ook proficiat aan alle kersverse ouders deze maand, welkom kleine Sam en kleine Katy op deze mooie wereld! :-)

Heel erg veel liefs, dikke zoenen en een massa warme groetjes aan iedereen,
Joke.


  • 21 Februari 2013 - 17:36

    Stijn:

    Eindelijk, ik dacht al dat er geen verslag meer zou komen.
    Hopelijk zal Leen beter weer hebben als ze de volgende keer komt om je te bezoeken, samen met ons, voor den trouw. Heb je feitelijk al een slacht offertje gevonden? (Charline hoopt er nog steeds heel hard op)
    groetjes, et neeftje (a.k.a. Stijn)

  • 10 Maart 2013 - 11:11

    Leen:

    Wat een leuke tijden; slapeloze nachten, gesloten winkels en eetkraampjes, koude en regen, overrompelig van Chinezen... Hahahaha! Wat hadden we pret en waarom gaan 9 dagen zo snel voorbij? :(

    Lichtjes sneeuwende, regenende en vriezende groetjes vanuit Belgica!

    Liefs,
    Leen

  • 21 Maart 2013 - 13:03

    Moeke:

    OK... Het eten met stokjes begint me aardig te lukken, dus ben ik er helemaal klaar voor!!
    Joke, begin maar met je kamer op te kuisen! De controle komt eraan...

    Groetjes,
    Moeke

  • 23 Maart 2013 - 15:37

    Peter Nick:

    'Leuke tijden'. Dat er de komende dagen nog maar eens 'leuke tijden' aanbreken!!! 'k Ben er zeker van.
    P.S.: ook de controle van de controle komt eraan!!!
    Peter Nick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Suzhou

China.

Een jaartje studeren aan de Soochow University in Suzhou, provincie Jiangsu.

Recente Reisverslagen:

15 Juni 2013

Zhangjiajie

16 Mei 2013

Huangshan horror.

18 April 2013

Visite!

23 Maart 2013

Maart

21 Februari 2013

Leuke tijden
Joke

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 921
Totaal aantal bezoekers 54439

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2012 - 20 Juli 2013

China.

Landen bezocht: