Shanghai, amai amai! - Reisverslag uit Suzhou, China van Joke Van den Borre - WaarBenJij.nu Shanghai, amai amai! - Reisverslag uit Suzhou, China van Joke Van den Borre - WaarBenJij.nu

Shanghai, amai amai!

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

30 Augustus 2012 | China, Suzhou


Hallo lieve lezertjes,

ten eerste bedankt voor jullie leuke reacties. Ik vind het geweldig dat sommigen onder jullie zo enthousiast zijn dat ze zelfs hun reactie tweemaal posten!! Hihihi. Ik weet dat er enkelen op wat fotootjes zitten te wachten, en ik sta zelf ook te popelen om jullie te verbazen met mijn kunstzinnige foto's, maar jammer genoeg lukt het ons niet om foto's op te laden. Waarschijnlijk ligt het aan de slechte internetverbinding hier. Hopelijk is die op mijn kot in Suzhou wat beter zodat ik jullie dan enkele beelden kan tonen.

Ondertussen zit ik al enkele dagen in Shanghai en alles valt zeer goed mee! Ik geef jullie enkele zaken mee die deze eerste dagen typeerden: ongegeneerd rochelende Chinezen, bijna-dood ervaringen op het zebrapad, ongegeneerd rochelende Chinezen, onbewust ingewanden eten, ongegeneerd rochelende Chinezen, reusachtige gebouwen, ongegeneerd rochelende Chinezen, ongegeneerd boerende Chinezen, ongegeneerd rochelende Chinezen, zéér mooie tuinen en tempels, en last but not least... de ongegeneerd rochelende Chinezen.

Even wat duiding: het rochelen, boeren en smekken went niet! Na een paar dagen kijken mijn klasgenootjes en ik elkaar nog steeds met een blik vol walging aan wanneer we achter ons een Chinees diep horen rochelen. Maar ik denk wel dat ik me daar binnen een paar dagen zal kunnen over zetten. Ok, maak er maar een paar weken van...
Ja, ik heb ingewanden gegeten! En nee, dat is niet voor herhaling vatbaar. En nee, het was niet de bedoeling. Omdat we de Chinese menukaart niet konden lezen, namen wij alle vier zo maar een random gerecht. Mijn eten was ronduit walgelijk. Toen we later het karakter opzochten, bleek dat ik ingewanden op mijn bord had gekregen! Plezier alom onder mijn reisgenoten!

Waarschijnlijk denken jullie nu 'Arm Joke, het kind zit daar helemaal niet op haar plaats!' Echter, het tegendeel is waar. Ik voel me hier wel degelijk goed! Ook al is het ongelooflijk druk in Shanghai, worden voetgangers hier aan de lopende band van de weg gereden, moeten we onze ellebogen gebruiken om een plaatsje te bemachtigen op de roltrap van de metro en zijn sommige gebouwen zo impressionant groot dat je er duizelig van wordt, het mooie van de stad compenseert dat alles! Gisteren hebben we een prachtige tuin gezien, Yuyuan garden, en schitterende tempels. Het waren de eerste typisch Chinese gebouwtjes die we zagen, we waren allen onder de indruk! In de eerste tempel, een boeddhistische, raakten we aan de praat met een lief Chinees vrouwtje, die ons alle vier een prachtig boek heeft meegegeven, met boeddhistische soetra's in. Het leukste souvenir dat ik tot hiertoe bemachtigd heb. Eerlijk gezegd ook wel het enige... Hihihihi.

Vandaag was eerder een rustige dag. We zijn op zoek gegaan naar de Carrefour, hebben die ook gevonden en kwamen tot de constatatie dat die hier ook reusachtig is. Het was grotendeels een Carrefour zoals bij ons, enkel de levende padden en schildpadden die ze er verkochten zouden bij ons wat misstaan... Daarna hebben we ons een weg gebaand naar een treinstation in Shanghai, jullie zouden het misschien niet verwachten, maar een treinstation is hier ook gigantisch! De trein zullen we maandag maar voor de eerste keer pakken, maar nu weten we al zo'n klein beetje beter hoe dat allemaal in z'n werk gaat.

De volgende dagen gaan we verder door Shanghai kuieren. Zaterdag krijgen we bezoek van twee medesinoloogjes. Maandag gaan Thomas en ik al eens een kijkje gaan nemen naar onze universiteit in Suzhou en dinsdag verhuizen we dan allemaal voorgoed naar ons eigen stadje.

Vrienden, familie, kennissen, lezers,
ik ga jullie hier laten.
Tot een volgend berichtje!

Joke!

P.S. Als dat volgend berichtje er niet komt voor zondag, dan wens ik moeke nu al een heel gelukkige verjaardag! :-)

  • 30 Augustus 2012 - 17:27

    Leen:

    Hahahahaha, ingewanden!
    Burps.

  • 30 Augustus 2012 - 20:34

    An:

    Chance dat die chinezen in Leuven wat meer manieren hebben :p! Nog veel plezier en pak misschien int vervolg best uw woordenboek mee op restaurant mevrouw de levervreter!

  • 31 Augustus 2012 - 11:07

    Oma & Opa:

    Blij een paar foto'kes met een stralend gezicht te zien. (Hoewel ik -op de 3de - iets lager precies een paar knikkende knieën zie. Is dit voor of na het eten van die rochelende ingewanden? ? ? Jaja 't zou weer opa niet zijn hé).
    Voorlopig nog veel kuiergenot in Shanghai, met een groeiend bendje. Volgende week een paar leuke treinreisjes. Hopelijk kunt U treffelijk zitten, en hoeft U niet aan het "terras" te hangen.

    Grtjes van Oma, die niet met alles akkoord is wat ik vertel,
    opa

  • 31 Augustus 2012 - 16:43

    Vake:

    Een goei remedie tegen rochelende chinezen "zou" kunnen zijn... zing in koor shanghai amai amai van Eddy Wally: de verzamelde massa ( rochelende en boerende) chinezen splitst zich ( als het water voor Mozes tijdens "zijn" avonturentocht) en hebben jullie vrije doortocht. Wanneer dit niet lukt probeer dan de film "the meaning of life" van jeweetwel wie op de kop te tikken, laat op een nonchalante wijze de chinezen kennismaken met onze favoriete restaurantscene en je zal zien: ze zullen minder hoog van de toren blazen (in dit geval boeren en rochelen). Joke, begin alstublieft niet te zingen van every sp... is sacred, every sp... is ..., want ze zijn al met genoeg!
    Zo, genoeg goeie raad voor vandaag.
    Hou jullie haaks, geniet nog maar wat van de lesvrije periode (ik kan het echt niet laten... toch nog wat goeie raad: geniet met mate; maten) en 't amusement

    ps: goei fotokes doe zo verder

    groetjes aan uw maten, makkers (de maes zullen wij wel nuttigen)

    vake

  • 02 September 2012 - 07:51

    Yoana Rotsaert:

    Ik zie dat ge het daar naar u zin hebt! Kben benieuwd hoe u univ, kamer enzo gaan zijn! Laat het ons maar nel weten!!! Ik heb ook een blog op deze site (was de enige dat hier werkte :p) Tot sneeel! Ik denk wel dak deze maand of begin oktober eens een bezoekje kom brengen in Suzhou! Jeeej!!! :D

  • 02 September 2012 - 18:09

    Krystle:

    Heyhey mijn lieve meter ^_^
    kben blij dat ik via Thomas' blog op de jouwe ben gekomen, zo kan ik je avonturen in China ook volgen ;p
    Nog keiveel plezier in China en doet da goed eh daar!! :D

  • 02 September 2012 - 19:25

    Peter Nick:

    Ik heb je in april een kookboek met Chinese gerechten gerechten gegeven, zodat je je kon voorbereiden op de Chinese keuken. Kon ik weten dat ze ondertussen nog een nieuw gerecht zouden maken?
    Eens goed boeren na een (on)smakelijke maaltijd doet deugd, naar het schijnt.
    Peter Nick

  • 03 September 2012 - 20:56

    Koen:

    Helaba Joke,
    Tleven in china is precies wel een en al avontuur. Ik denk dat na ne tijd zelfs ingewanden gewone kost zal worden (na de sprinkhanen en de hondenbilletjes). Wat de metro betreft, je kan van die elleboogbeschermers kopen en een helm. Toon maar dat Belgen hun mannetje kunnen staan. Kick some chinese butt! Mssn kom je na een jaar terug en verbreek je hier alle records in rochelen :-) nog veel plezier en een veilige reis naar je universiteit. Groetjes barbara, koen, roos en tijs!

  • 04 September 2012 - 08:05

    Tante Hilde:

    hoi, joke, leuk te vernemen dat ge u daar ( voorlopig toch nog) goed amuseert, al klinkt het op culinair niveau toch wat minder :) .
    volg maar de raad op van uw vake, ge zult dan al veel bereiken ( hm, hm ).
    ondertussen al deze eerste dagen op 't univ. doorgebracht en kennis gemaakt met uw " kot"-madam?? hopelijk valt dat nog wat mee.
    à propos, al dat lekker eten en die smakelijke chinezen zullen er wel goed voor zorgen dat ge bij terugkomst het schoonste en slankste fotomodel zult zijn van heel belgie ( al mogen die eerste foto's van u in china er ook wel best wezen, hoor).
    hailey hier haar eerste schooldag in de kleuterschool doorgebracht, en ze heeft dat super gedaan ( heel haar moetie, hé). al de meisjes ( 3 ) waren bij het afzetten in 't peuterklasje mooi à 't spelen, en de 8 jongetjes huilden om hun mama ! van 't stoere geslacht gesproken, hé.
    allé, 't allerbeste nog aldaar, en vele groetjes van uw tanteke.
    't s jow.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Suzhou

China.

Een jaartje studeren aan de Soochow University in Suzhou, provincie Jiangsu.

Recente Reisverslagen:

15 Juni 2013

Zhangjiajie

16 Mei 2013

Huangshan horror.

18 April 2013

Visite!

23 Maart 2013

Maart

21 Februari 2013

Leuke tijden
Joke

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 2197
Totaal aantal bezoekers 54473

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2012 - 20 Juli 2013

China.

Landen bezocht: