Da komt hier goe! - Reisverslag uit Suzhou, China van Joke Van den Borre - WaarBenJij.nu Da komt hier goe! - Reisverslag uit Suzhou, China van Joke Van den Borre - WaarBenJij.nu

Da komt hier goe!

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

05 September 2012 | China, Suzhou


Hallo Belgische vrienden van me,

Ik heb ondertussen Shanghai verlaten om definitief naar Suzhou te trekken. Jammer dat er een einde kwam aan de leuke tijd in Shanghai, samen met mijn drie lieve klasgenootjes. Maar ik was volledig klaar om de volgende stap te zetten, en ondertussen is die dus ook al gezet.

Als ik terugdenk aan Shanghai, denk ik onder andere aan de Chinese mannen met ontblote buiken, véél te lange pinknagels en kindjes met een gat in hun broek. Dat zag je echt overal! Ik ga er van uit dat die opgerolde t-shirts en de daarbij horende blote tonnetjes ter verfrissing zijn. De extralange pinknagels zijn, hou jullie vast, om de oren uit te kuisen!! Ook voor dat gat in de broek is er een eenvoudige verklaring. En de gedachte die jullie nu misschien wanhopig proberen te verdringen is waarschijnlijk juist… Het is inderdaad een pisgat of kakgat, dat hangt natuurlijk af van de aard van de behoefte… Hahahaha! De eerste keren is het schrikken als je een kindje doodleuk zijn behoefte ziet doen op straat, maar nu kijk ik er nog amper van op.

En wat blijkt…? In Suzhou hoef ik al deze dingen niet te missen, want dat doet iedereen hier ook!! Woehoew! Al mijn andere ervaringen met de stad en de universiteit zijn wel geweldig! Bij de registratie verliep alles vlot. De leerkrachten hielpen ons met alles en hun Engels was uitstekend! Ze waren zo onder de indruk van ons Chinees (ik zal er toch maar even bij vertellen dat vooral Thomas het woord voerde… ) dat een Chinese leerkracht zelfs vroeg wat wij hier nog kwamen doen. Over een warm welkom gesproken… Hihihihi. Nee, ik voelde me echt meteen op m’n gemak. De campus zelf is ook mooi en verzorgd. Er is een bank, een klein winkeltje, cafetaria,… Alles binnen handbereik. En dan zijn er natuurlijk ook de koten… Ik ben echt heel blij met dat van mij. Het is proper!!!! Wel, nu toch! Mijn roommate was een dag voor mij aangekomen en zij heeft naar’t schijnt echt wel hard mogen schrobben. Maar er zijn tenminste geen insecten ofzo te bespeuren, daar ben ik al heel gelukkig mee! Ik heb dan ook nog wat gepoetst en nu is er nog amper iets aan te merken op onze kamer. We durven gewoon niet aan onze frigo komen, want die is gewoonweg walgelijk! Vol schimmel! Een nieuwe konden we niet krijgen, maar de vrouw die toezicht houdt in ons gebouw zal zorgen dat er iemand de frigo komt uitkuisen. Ik hoop dat daar ook ontsmetten bij hoort…

De mensen die ik hier al heb leren kennen zijn echt leuk. En ze komen van over de hele wereld; Zwitserland, Turkije, Costa Rica, Kroatië, Australië, noem maar op… Mijn kamergenote is een Zwitsers meisje, Katrin. Het is echt een supertoffe! We komen erg goed overeen, en op sommige vlakken zijn we helemaal hetzelfde. Ik denk echt dat het tof zal worden om met haar een jaartje samen te leven. Samen met haar, Thomas en nog wat andere nieuwe vrienden heb ik gisteren een prachtige avond gehad. We zijn naar het oude Suzhou gegaan en dat was magnifiek om zien… (Maar ik moet jullie teleurstellen, deze professionele fotografe was haar fototoestel vergeten) We hebben heel lekker gegeten en dan in het allergezelligste theehuisje thee gedronken met een prachtig uitzicht op de oude stad. Als kers op de taart was er in dat theehuisje livemuziek, typische Chinese muziek. Het was een geweldige start van mijn verblijf in Suzhou!

En met een goed gevoel zal ik nu onder de lakens kruipen. Ik moet er morgen namelijk weer vroeg uit, want om 8u30 heeft bibi haar eerste les! Spannend! Ik hou jullie uiteraard op de hoogte! Van zodra ik foto’s heb van mijn kot, post ik ze… Jullie moeten gewoon nog wat geduld uitoefenen… :-)

Daaaag!
Groetjes aan iedereen daar!
Joke.

  • 05 September 2012 - 18:30

    Oma & Opa:

    Tof dat het U en Jou vrienden daar zo bevalt.
    U vindt het spijtig Shanghai zo snel moest verlaten, maar wellicht zult U Suzhou ook wel mooi vinden.
    Onder tussen hopelijk lekker geslapen, en klaar voor de eerste schooldag. Flinke meid wezen hoor! (Net zoals Hailey, 't schijnt dat zij ook zeer flink was.).
    Als het waar is dat die mannekes daar achter Jullie NIET MEER chinees kunnen bijbrengen kunnen Julie hen misschien wat Vlaams leren.
    Voorlopig weer gerustgesteld wensen wij U een goede start in de "NIEUWE GROTE SCHOOL" bij die kleinmannekes ginder ver.
    Vele blanke groetjes van uit 't Belgenland,
    Oma & opa

  • 06 September 2012 - 12:04

    Moeke:

    Laat ze daar maar eens zien welke voorbeeldige studente jij bent...
    En als je geen Chinees meer kan bijleren, leer van hen dan maar een beetje Engels bij!
    'k Wens uw roommate veel succes toe...
    Doe het daar nog goe en zie maar dat al die gaten in uw broeken terug toegenaaid zijn tegen da je weer naar huis komt...

  • 06 September 2012 - 21:36

    Danielle Venckeleer:

    Dag Joke,
    heel plezant om jullie belevenissen te kunnen volgen.Het skypen verloopt ook vlot, dat is een echte meevaller voor de achterblijvers, en ik ben ervan overtuigd dat jouw mama dat ook zal beamen.
    geniet er nog van, en blijf vooral verder schrijven in je kleurrijke stijl, echt plezant om te lezen!

    Groetjes
    Danielle

  • 07 September 2012 - 12:17

    Annelies:

    Hey hey,

    Ik heb al gelezen dat het je daar superbevalt ! Allez is tof om te horen :-)
    Ja uw kleurrijke stijl van schrijven, en mens heeft direct het gevoel dat je daar zelf ook bent!
    Tja ik had nu al wel gehoord van de chinezen dat het niet echt de properste mensen zijn maar dat het soms zo erg was wist ik ook niet....

    Is leuk om te horen dat je kotstudente een hele toffe is, maarja jij bent ook een toffe meid dus dan kon al niet mis gaan hé !
    Ik heb de foto's ook al eens bekeken en is om jaloers op te zijn, zeker die foto van jou daar aan die tempel vind ik supermooi.

    Ik ga straks eventjes langs bij u meter Raymonda om te tonen wat je allemaal nieuw hebt gepost, ze vroeg er al achter - Ja die denkt veel aan uw - maar wij ook ook hoor !
    Vertel dan aan Jasper en Jonas dat de meter in china zit, aan de andere kant van de wereld en dan willen ze op bezoek komen...maar is wel wat ver om eventjes een dikke knuffel te komen geven hé :-)

    allez joke, meid, laat waar weten wat je daar allemaal hebt 'geleerd' en tot blogs dan maar !
    Dikke kus,
    Annelies - Sam - Jasper & Jonas

  • 07 September 2012 - 18:10

    Vake:

    Aan alle mooie liedjes komt een eind... dus ook aan het dolce far niente in Shanghai. De tjid is aangebroken om eindelijk het serieuzere werk aan te vatten. Alhhoewel.... als ik verneem dat de leerkrachten ( waarvan ik vermoed dat ze allen Aziatische voorouders hebben en meer specifiek: chinees bloed door hun aderen hebbben stromen) zich afvragen wat jullie daar eigenlijk komen uitrichten, borrelt bij mij spontaan het idee op dat jullie jaartje studeren in china de allure gaat krijgen van een uit zijn voegen gebarsten schoolreis. Niks zal echter minder waar zijn........ hahaha: ik heb onlangs een fragment van de videoclip van het legendarische "another brick in de wall' herbekeken (toevallig hé) en ik kan niet anders dan besluiten dat het fragment met de niet zo vriendelijk kijkende en bijna schuimbekkende prof.(ik dacht spleetvormige oogjes te ontwaren!) en de afgepeigerde zich moeizaam voortslepende studentjes, geïnspireerd moet zijn op het studentenleven in een doordeweekse uniefcampus in... je kan het wel raden zeker? ( tip: liedje komt van de elpee -inderdaard: nog van dat echte zwarte vinyl- "The Wall", ook toeval zeker?).
    Het gebruik van straten en pleinen als openbaar toilet wordt misschien (ongewild) door de wetgever in de hand gewerkt want één van hun laatste verordeningen was dat er zich niet meer dan 3 vliegen mochten bevinden in een afgesloten, openbaar toilet. Ik kan me voorstellen dat één of ander pienter autochtoon exemplaar moet gedacht hebben: straten en pleinen zijn niet afgesloten, wel openbaar nietwaar vandaar .... Natuurlijk, de doorbraak van onze vlaamse, excuseer WESTvlaamse bard: Willem Vermandere, heeft niet bepaald bijgedragen tot de opwaardering van het hygiênisch gebeuren ...(ge weet wel hé Joke: het gebeuren). Het uitbrengen van het nummer: "Laat HET moar lopen in de stroate"
    was wel een goeie financiële zet maar voor de rest liep alles de spuigaten uit , zo zijn we naadloos terecht gekomen bij de bewuste gaten in de (hopelijk alleen) kinderbroekjes. Maw het is willem zijn schuld dat daar op straat gep..t en gek..t wordt dat het een lieve lust is. Shame on you Willem !!!

    Eigenlijk wou ik gewoon zeggen dat ik blij ben dat ge dat daar goe ziet zitten (dat dus en niet alleen die kindjes).

    Groetjes,
    vake


  • 07 September 2012 - 21:36

    Meter Raymonda:

    Hallo joke,

    Ik ben daarstraks bij Annelies geweest om uw blog te lezen en heb gezien dat je het daar heel goed doet.
    De leerkrachten zijn al onder de indruk van jullie Chinees, tja ik had ook niet anders verwacht :-))
    Ik hoop dat jullie het daar heel goed doen maar ben daar wel zeker van.
    Ik heb gehoord van Annelies dat je ook kan skypen, ik heb dat nog nooit gedaan maar zou dat wel eens willen doen. Indien je eens tijd heb moet je dat Annelies maar eens laten weten.

    Jullie eerste les is al achter de rug en hopelijk is het goed meegevallen en heb je niet teveel "huiswerk" gekregen.

    Joke, meid, doe dat nog goed daar en tot blogs :-)))
    Dikke kus,

    Meter Raymonda en nonkel Herman


  • 09 September 2012 - 08:21

    Peter Nick:

    Fijn dat de Chinezen jullie blijven verbazen en... dat jullie de Chinezen verbazen.
    Blijf ons ook maar verbazen met boeiende verslagen.

    Peter Nick

  • 09 September 2012 - 20:15

    Tante Hilde:

    hoi, dag joke,

    amai zeg, nog niet zo heel lang in china en al zoveel leuke en toffe dingen aldaar mogen beleven.... ge zoudt er beter nog wat langer blijven zeker ??? alhoewel, die higiëne ginds laat toch wel wat te wensen over, hoor .....
    'k zou zo zeggen, veel succes nu met de studies aldaar en blijf maar verder genieten van de vele leuke momenten samen met uw kamergenote en vlaamse vrienden ginds.
    toi, toi, toi, en hou u haaks,

    tante hilde en co.

  • 10 September 2012 - 15:17

    Nichtje Sara:

    Jo,

    ik ben hier zo aan het lachen met je berichten dat je al gepost hebt. (De ingewanden, het bekijks omdat je een belg bent, de schijtgaten,...) Blijf ons maar op de hoogte houden! We leren er veel van bij :p

    Veel succes daar nog (en hopelijk al een propere frigo!!!)

    Dikke x'en van Davy, Sara, Hailey en thele kleintje

  • 10 September 2012 - 18:11

    Sarah Bejaer:

    dag joke,

    ben blij je nog eens te horen he joke en dat het tof is daar in China! met mij gaat het ook goed hoor ben nu ook weer begonnen aan cursussen he en er is een cursus die ik nu ook volg en dat is foto shop in Ninove tof hoor die cursus foto shop.

    Het voorlees uurtje is nog niet begonnen hoor heb nog niets gehoord van Jan en van Filip vind het wel raar want het is de eerste week van september en normaal beginnen we af te spreken voor datums voor het voorlees uurtje en dan beginnen we eraan, heb zelf een mail gestuurd naar Jan om te vragen wanneer de datums zijn en wanneer we samen bij een komen voor te kijken wie wanneer gaat voorlezen maar nog niet gekregen ik wacht af he Joke kan zijn dat er dit jaar geen voor lees uurtje is ik weet het niet.

    zo ik ga je laten he Joke geniet nog van China en tot een volgende keer.


    Sarah Bejaer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Suzhou

China.

Een jaartje studeren aan de Soochow University in Suzhou, provincie Jiangsu.

Recente Reisverslagen:

15 Juni 2013

Zhangjiajie

16 Mei 2013

Huangshan horror.

18 April 2013

Visite!

23 Maart 2013

Maart

21 Februari 2013

Leuke tijden
Joke

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 2086
Totaal aantal bezoekers 54471

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2012 - 20 Juli 2013

China.

Landen bezocht: