Vakantievertelsels - Reisverslag uit Suzhou, China van Joke Van den Borre - WaarBenJij.nu Vakantievertelsels - Reisverslag uit Suzhou, China van Joke Van den Borre - WaarBenJij.nu

Vakantievertelsels

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

07 Oktober 2012 | China, Suzhou



Hallokes!

Zoals beloofd breng ik jullie een verslagje van mijn afgelopen drukke week. Die is door allerlei omstandigheden niet echt gelopen zoals gepland, maar daarover straks meer. Eerst keer ik met jullie zo’n tweetal weken terug in de tijd… Zo’n tweetal weken geleden heb ik namelijk een beslissing genomen die mijn leven drastisch heeft veranderd. Haha, mopje, zo ingrijpend was het nu ook weer niet. Maar vanaf dan zijn Thomas en ik beginnen Taekwondolessen te volgen. We hadden opgevangen dat er Kungfu gegeven werd op maandag, woensdag en vrijdag, dus gingen wij eens een kijkje nemen. Toen wij daar aankwamen wist er echter niemand iets van Kungfulessen, en dan hebben we maar deelgenomen aan de taekwondo. Omdat dit best wel leuk was en een beetje sport je lichaam meer goed dan kwaad doet, hebben we beslist om er mee verder te gaan. De volgende les hebben we ons inschrijvingsgeld betaald, en als beloning liet de leerkracht ons extra hard afzien. Man! Onze knieën en ellebogen lagen open van over de matten te kruipen aan een tempo dat je niet voor mogelijk houdt! Deze wonden zijn nu nog steeds aan het helen… De lessen beginnen rond 6u30 ’s avonds, en de leerkracht laat ze zo lang duren als ze zelf wilt. Meestal is dit zo’n 2u30… Jaja, het is heel wat anders dan de zumbalesjes die ik gewoon ben van in Leuven… Het is telkens weer op de tanden bijten, maar achteraf kom ik toch met een goed gevoel op kot terug! Binnenkort zal ik iedereen kunnen verbazen met een perfecte spagaat en als ik terug ben in België, wees dan maar op jullie hoede voor mijn zeer efficiënte traptechniek! Hihihi!

Ik had al eens vernoemd dat we de voorbije week vakantie hadden. Dat was ter gelegenheid van het Maanfestival op zondag 30 september en de nationale feestdag op 1 oktober. Alle Chinezen (maar volgens mij echt àlle Chinezen) keren dan naar huis om deze feesten samen met hun familie te vieren, een ware volksverhuizing! Het is dan ook zeer moeilijk om in deze periode hostels te boeken, en dat hebben we ondervonden in de stad Hangzhou. Daar hebben we geen enkel vrij hostel meer gevonden, en omdat we nu toch liever niet onder de blote hemel slapen, hebben we beslist om Hangzhou eens een andere keer te gaan bezoeken. We hadden op voorhand ook al de stad Nanjing van onze planning geschrapt omdat het anders wat te zwaar zou worden. In plaats van de originele vijf steden, heb ik dus deze vakantie slechts drie steden gezien: Shanghai, Suzhou en Ningbo. Alhoewel ik eerst ontgoocheld was dat ik niet alles kon doen wat we oorspronkelijk gepland hadden, was het toch een héél fijne week en hebben we veel mooie dingen gezien. In Shanghai ben ik slechts één nacht gebleven. In een Belgische bar ging er een speciale meeting door met sinologen en oud-sinologen. Daar had ik afgesproken met Anneleen, Tessa en Thomas, de kameraadjes waarmee ik ook de eerste week in Shanghai heb doorgebracht. Een leuke avond, onder andere ook door het lekkere Belgische eten waar we ons volledig op gestort hebben: een wafel met slagroom had me nog nooit zo gesmaakt als toen… Hihihi.

Met z’n vieren zijn we dan naar Suzhou teruggekeerd en vanaf hier zou ook Yoana met ons meereizen. In totaal hebben we vijf dagen in Suzhou doorgebracht. Met plezier, en toch ook wel wat trots, lieten Thomas en ik de anderen de mooiste plekjes van ‘ons’ Suzhou zien. We zijn naar Tiger Hill gegaan, één van Suzhou’s bekendste tuinen en naar mijn mening de mooiste die ik tot nu toe gezien heb in Suzhou. We hebben ook het Jinjihu bezocht, een groot meer waar er een rustige sfeer hangt. Het was zalig om enkele uurtjes aan het meer te zitten, wat bij te praten en verder niets te doen. Op de laatste dag in Suzhou hebben we wat rondgeslenterd op Pingjianglu, een oud Chinees baantje waar er een riviertje langsloopt. Een boottochtje op dit riviertje was de perfecte afsluiter en toen de sympathieke ‘kapitein’ van ons bootje een Chinees liedje begon te zingen, was het helemaal compleet.

Op naar Ningbo dan maar! Na een helse busrit van een dikke drie uur kwamen we helemaal geradbraakt en gefrustreerd in Ningbo toe. Bedankt agressieve buschauffeur! Anneleen, die in Ningbo studeert, liet ons haar campus en kot zien. Dat was de moeite om te zien, je zag dat het Chinees was, maar toch helemaal anders dan onze campus. En waaw, de studenten worden daar nogal gesoigneerd! Anneleen leeft gewoon op een hotelkamer waar ze elke week verse lakens en handdoeken krijgt… Ik zal mijn kot wel staan schrobben dat de stukken er van af vliegen, Anneleen heeft daar een eigen kuisvrouw voor… Hahahaha! Ningbo zelf was ook de moeite. Het mooiste was Tiantong Sunlin, een soort park met prachtige bergen en natuur. We zijn helemaal tot de top van een berg gewandeld, waarvoor we toch wel enkele honderden treden moesten trotseren. Totaal uitgeput bereikten we de top om daar te constateren dat de bomen in de weg stonden om van het uitzicht te kunnen genieten. Maar onderweg naar de top zagen we wel ’t één en ’t ander, en het uitzicht was vaak adembenemend. Na drie dagen Ningbo was het dan tijd om terug huiswaarts te keren.

Van veel rusten was er geen sprake, want vandaag moest ik er om zeven uur ’s ochtends al weer uit omdat ik met de taekwondogroep een berg in Suzhou zou beklimmen, Dongshan. Het was een fijne dag, vooral omdat ik op deze manier enkele mensen van de taekwondo beter heb leren kennen. De berg zelf was niet zo speciaal, mooi natuurlijk, maar niet geweldig. Middageten was ook in de prijs inbegrepen. We hadden keuze uit verschillende gerechten. De meeste waren niet echt m’n ding, maar waren wel eetbaar. Één gerecht durfde ik niet aan te raken, het waren stukken bloed! Vraag me niet hoe ze dat klaarspelen… Hahaha! Het is nog veel te vroeg voor mij om zo’n dingen uit te proberen, misschien waag ik me eraan binnen een maand of zeven ofzo… Of misschien ook niet! Hihihi!

En zo zit mijn weekje vakantie er veel te vlug op. Ik heb er van genoten! Pfft, veel zin in school heb ik nog niet, want nu is het in één ruk door tot de examens van januari. Neenee, een kerstvakantie, dat kennen ze hier niet! Oooh, wat hebben jullie het toch goed, daar in België… Haha!

Morgen moet ik weer fris en monter op de schoolbankjes zitten, dus kruip ik maar snel onder de wol. Figuurlijk dan, want het is hier nog steeds zomers heet, een wollen deken heb ik nog lang niet nodig!
Slaapwel en tot blogs,

Joke.

  • 11 Oktober 2012 - 01:52

    Vake:




    Het is fijn te vernemen dat ge terug in uw vertrouwde omgeving bent aangekomen.
    Ik kan mij voorstellen dat ge op de driedaagse uitstap naar Ningbo en Shanghai wel wat
    wenkbrauwfronsende situaties hebt meegemaakt. Zo te lezen ben je bvb niet te spreken over het rijgedrag van sommige chinese autobusbestuurders, vermoedelijk zul je nog wel van die (leuke) vertelsels
    hebben en ik kijk dan ook reikhalzend uit naar de dag waarop je alles in geuren en kleuren ten berde zult brengen.
    Joke ge blijft mij verbazen: een jaar in China gaan studeren is al een prestatie waar ik ootmoedig mijn petje (moest ik er al eentje hebben natuurlijk) voor afneem.
    Als ik dan lees dat je samen met Thomas Taekwondolessen neemt dan, dan,.... awel dan weet ik niks meer te zeggen zie; niet dat ik verwacht dat ge ooit zult opgenomen worden in de galerij van bekende vechtmachines zoals Chakie Chan of Bruce Lee en dat een rol als Lara Croft er voor u wel niet zal inzitten maakt niets uit want van mij krijg je een trofee voor "we zullen der ne keer voor gaan zie" proficiat dus.

    groetjes,
    vake

  • 12 Oktober 2012 - 16:11

    Oma & Opa:

    Anzegem, Vrijdag: 12 October, 15u50

    'k Zag net een rood autotje, 't witje van de post zal voorzekers geforceert zijn door de drukke pré-verkiezingsdagen. Ik dacht snel de laatste overtuigende geloofsbrieven van de kanditaten door te nemen, maar verdorie er was er nu met laatste postdag voor de verkiezing niets mee in die zin.
    Wel onze weekend krant en de "Visie" en zo , en OEPS, verrassing ! een foto van uit China . Wel bedankt hoor, we zijn echt blij eens een gedacht te hebben van Uw kot in de HansShan Temple.
    Gelukkig is dit "PAR AVION" verstuurd. Want gedateerd op 26/9 en ook in de post die dag om 17u. afgestempeld. Gelukkig in VLAAMSE cijfers , anders in aziatische tekens zou ik het niet verstaan.
    Nog vlug versturen voor U misschien slapen gaat.
    Slaap wel en
    een goed weekend (na de zaterdagschool?)

    Vele Anzegemse Grtjs
    Oma & opa

  • 17 Oktober 2012 - 17:33

    Peter Nick:

    Als ik mag kiezen tussen een kerstvakantie in Belgie met zijn korte, kille, miezerige dagen of een week vakantie begin oktober in China... dan weet ik wel wie het goed heeft!

    Peter Nick

  • 21 Oktober 2012 - 11:44

    Oma & Opa:


    Anzegem, bijna zondag middag.
    Als ik het weer in Suzhou na kijk zie ik heerlijk zonnig ! Dat was voor ons ook vandaag beloofd, MAAR , misschien zullen de mensen in Vlaams Brabant of korter bij de zee ons tegen spreken , wij echter zitten in een mistig, druiliger jachtgebied.
    Ja als het telkens raak is als we knallen horen is er alhier, in het open veld, deze morgen al menig langoor het hoekje om in het open veld.
    Mist - wind - jachtseizoen - kleurrijke bosranden - snel korter wordende dagen : ja ja 't worden lange nachten om lang uitgerekt lang te dromen in een diepe slaap. - Dromen van de streken waar het zonnetje nu heerlijk straalt , en de mensen... OEI... "reizen en genieten was een één a twéé maanden terug zeker"..'t zal dan nu maar zwoegen en werken ( waaronder ook studeren valt) zijn zeker. Goede moed, er zijn al twee van die elf maanden - weg uit Belgie - voorbij. En als Je hard werkt ijlt de tijd ook voorbij. (Maar misschien niet zo rap ? ? ?)

    Oma zegt stoppen: 't eten is gereed!

    Dus Joke en vrienden ginder ver,

    Een goeie zondag( avond)
    Veel leute en morgen weer flink aan't werk
    Oma & opa

  • 22 Oktober 2012 - 13:19

    Verriest - Van Den Abeele:

    Lieve Joke en vrienden.....

    Super om te vernemen hoe goed je het stelt in China, leuk om buiten je studie toch de sporten toe te voegen;

    We willen je ook super bedanken voor het mooie kaartje van je kotje dat we mochten ontvangen...

    We zijn wel een heeel kllein beetje jaloers, ......... zo te zien vinden we je foti's zeer prachtig....

    Geniet alvast we gunnen het je van harte;

    Lieve groeten van de buren Veronique - Mark - Miyo - Noemie - Noah & Anakin xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Suzhou

China.

Een jaartje studeren aan de Soochow University in Suzhou, provincie Jiangsu.

Recente Reisverslagen:

15 Juni 2013

Zhangjiajie

16 Mei 2013

Huangshan horror.

18 April 2013

Visite!

23 Maart 2013

Maart

21 Februari 2013

Leuke tijden
Joke

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 768
Totaal aantal bezoekers 54462

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2012 - 20 Juli 2013

China.

Landen bezocht: