Pijn, pret en pizza! - Reisverslag uit Suzhou, China van Joke Van den Borre - WaarBenJij.nu Pijn, pret en pizza! - Reisverslag uit Suzhou, China van Joke Van den Borre - WaarBenJij.nu

Pijn, pret en pizza!

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

23 Oktober 2012 | China, Suzhou


Hallo hallo trouwe lezertjes,

Na deze twee uiterst spannende weken, vind ik het hoog tijd om jullie weer een kleine update van mijn leven hier te geven. Laat ons beginnen bij een wel zeer leuke vrijdagavond. Op die wel zeer leuke vrijdagavond ging ik naar een wel zeer leuke taekwondoles! We moesten een uur lang allerlei zeer leuke estafette-achtige oefeningen doen in ploegjes, en de ploegjes die na een ronde verloren, moesten een extra opdracht doen. Die wel zeer leuke extra opdrachten waren bijvoorbeeld pompen, zeer hoog in de lucht springen en je knieën grijpen, op één been rondspringen,… Nu raden jullie nooit wiens ploeg er èlke keer verloor…. Ik ga het toch niet verklappen, nàh! Hahaha, ok, ja mijn ploegje verloor dus altijd, met als gevolg dat ik massa’s vermoeiende en best genante oefeningetjes aan één stuk door moest doen. Niet normaal! Erna kon ik letterlijk niet meer op mijn benen staan. Dat was het zwaarste uur uit mijn hele leven denk ik! Dat weekend had ik spierpijn dat het geen naam meer had! Echt waar, gaan zitten was verschrikkelijk en weer rechtstaan was een ware kwelling! Trappen op- en afgaan duurde tien keer langer dan normaal! Leuk weetje: ik woon op de zesde verdieping en er is geen lift… Haha ja, dat is heel grappig ! Hihihihi. Dagenlang heb ik er van afgezien… De volgende taekwondolessen waren beter, dan mochten de verliezers een ‘optreden’ geven. Zingen of dansen ofzo… En ja, dat heb ik ook al moeten doen. Zo heb ik gisteren, op 22 oktober, ‘Merry Christmas’ mogen zingen… Hihihihi!

In dat zeer leuke weekend heb ik mezelf met die pijnlijke benen van mij naar Fengqiao en de Hanshan tempel in Suzhou gesleept. Ik ben natuurlijk niet alleen gegaan, Thomas, Katrin, Youmi en Sautta uit Cambodja waren ook van de partij. Fengqiao is een soort groot park waar een rivier doorloopt met een brug over. Niet ver daar vandaan ligt de Hanshan tempel. Leuk was dat je wat naar boven kon gaan in de tempel en een mooi uitzicht had, minder leuk was dat dat via trappen moest en mijn benen het bijna begaven… Het was weer een gezellig dagje dat we afsloten met pizza!!! Oooh, wat heeft die pizza mij gesmaakt! Het was niet de beste pizza die ik ooit al gegeten heb, maar tussen al het Chinese eten door, is een westerse maaltijd altijd welkom! Hahaha! Ik begin het eten in België toch wat te missen! Ik hou echt heel veel van de Chinese keuken, en ze hebben hier ongelooflijk lekker eten, maar het is hier bijna onmogelijk om een lekker vers brood of goede chocolade te vinden… En zo een lekkere boterham met kaas en een tas verse soep kan soms toch zo goed smaken… Njammie njammie! Haha, het was echt grappig: een paar dagen geleden vroeg er iemand aan Thomas en mij wat we zoal missen uit België. Ons antwoord was unaniem “chocolade”. Die andere jongen vraagt of er niets anders is, een bepaald feest ofzo. Thomas en ik zeiden “Goh ja, Sinterklaas ofzo… want dan eten we chocoladen petikes”. Vraagt die jongen of er dan geen ander feest is, wij weer “Ja, Pasen is ook leuk… want dan eten we chocoladen eieren…” Hahahaha, iedereen hier denkt nu volgens mij dat de Belgen allemaal hysterische chocoladeverslaafden zijn, die geen dag zonder kunnen… Hihihi, sorry als wij hier een verkeerd beeld aan het scheppen zijn van de Belgen, maar jullie weten niet hoe hard het is om weken zonder een lekkere reep Côte d’Or te leven…! Maar beste vrienden, vrees niet, ik heb al enkele andere Chinese zoetigheidjes gevonden om het gemis wat op te vullen. Ik denk wel dat ik het nog negen maanden overleef…

Met dezelfde mensen plus Shengli, een jongen uit Oezbekistan, ben ik afgelopen weekend naar Suzhou Leyuan gegaan, een pretpark in Suzhou! Dolle pret! Eigenlijk lijkt een pretpark hier in grote mate op een pretpark bij ons. Qua grootte komt het ongeveer overeen, je vind er ongeveer dezelfde attracties en bij goed weer moet je superlang aanschuiven aan de attracties. Het enige verschil is dat het pretpark hier veel vuiler is dan bij ons. Op het domein zelf valt het nog mee, maar in de attracties zelf is het soms echt ranzig. Op de stoelen zijn er bijvoorbeeld vieze vlekken, de handvaten in de attracties zijn superplakkerig of je ziet overal roestvlekken. De attracties waren leuk, maar omdat er heel veel volk was, hebben we niet zo heel veel kunnen doen. Na deze leuke dag zijn we weer pizza gaan eten (hihihi), en ten slotte brachten we weer een bezoekje aan de karaokebar. ’t Was amusant!

Tussen al dat leuks door, moet ik natuurlijk ook nog naar de lessen. Die vallen hoe langer hoe beter mee, zeker nu ik gewend geraak aan de Chinese methodes. We beginnen ook wat rapper te gaan, dus ik ben er meer en meer tevreden over. Qua niveau zit ik echt perfect, het lijkt alsof ik hier gewoon verder ga van waar ik in Leuven gestopt ben. Echt veel huiswerk hebben we ook niet. Wekelijks een opstel, wekelijks misschien een klein dialoogje leren en tussendoor nog wat kleinere oefeningetjes. Mij hoor je dus zeker niet klagen. Ik had vandaag een eerste spreekbeurt, die telt mee voor de tussentijdse testen. Blijkbaar hebben we 8 en 9 november tussentijdse testen, ik weet niet wat ik daarvan moet verwachten. Maar daar denk ik nu nog niet aan, want dat is nog heeel ver weg. Hihihi. Ik heb elke dag, van maandag tot vrijdag, les van 8u30 tot 11u50, in de namiddag ben ik vrij. Maandagnamiddag volg ik wel een les dat over China in het algemeen gaat, heel interessant. We hebben het gehad over geschiedenis, aardrijkskunde en nu zijn we bezig over de beroemde plaatsen in China. De leerkracht is een grappig Chinees ventje met een eeuwige glimlach op z’n gezicht. Grappig is dat hij een paar woorden Engels kan, wat zeer zeldzaam is hier in China. De hele les is natuurlijk in ’t Chinees, maar de allereenvoudigste woordjes vertaalt de leerkracht toch graag even voor ons. Van woorden zoals ‘boek’, ‘berg’, ‘China’,… krijgen we gratis en voor niets de Engelse vertaling mee. Zeer attent van die man natuurlijk, maar dat zijn de woordjes die iedereen in de eerste les Chinees leert… Hahaha!

Ik heb een maand geleden een hele hoop kaartjes verstuurd, en ik hoop dat die zijn aangekomen. Ook hier zijn kaartjes of briefjes altijd welkom, hihihi. Mijn adres is

CHINA
215000
山国江苏省苏州市沧浪区
东环路 50号苏州大学东校区 18 - 617
Joke Van den Borre (友鸽)

Ik weet niet hoe goed jullie zijn in het schrijven van Chinese karakters, maar mij lijkt het het veiligste om het adres te kopiëren, af te printen en gewoon op de enveloppe te plakken. Indien het om een pakje gaat, moet je bovenstaand èn onderstaand adres erop plakken:

CHINA
215000
Shanguo, Jiangsu province, Suzhou city, Canglang district
Donghuan road 50, Soochow University, East campus, building 18 - 617
Joke Van den Borre

Voor één van de komende weken zijn er al weer enkele wilde reisplannen in de maak, maar nog niets concreets. Ik hou jullie uiteraard op de hoogte! Misschien zal ik er zelfs enkele lessen voor moeten skippen… Oh-oh, hopelijk lezen de mama en de papa dit niet… Hahaha, mopje! Ik weet dat ze dan zouden zeggen ‘Joke, nu ge daar in China zit, moet ge alles meepakken wat ge kunt!’ En zo denk ik er zelf ook over… :-)

Heel erg veel groetjes aan iedereen uit het zeer snel frisser wordende Suzhou!

Joke.

  • 24 Oktober 2012 - 13:44

    Moeke:

    Tuurlijk dat wij vinden dat je zoveel mogelijk moet genieten, zien, doen,ervaren,... van dit blijkbaar mooie fantastische China!!! Alleen hoop ik dat je genoeg dagen overhoudt om te 'brossen', voor als wij eens een bezoekje brengen, dat je ons ook de mooiste kantjes van China kan tonen. (of anders zou het geen mopje meer zijn...). We brengen je dan wel een lekkere reep melkchocolade met nootjes mee!
    Onderhoudt uw internationale wereldwijdse contacten ook maar goed, wie weet, misschien zit er zo eens een reisje in voor samen met uw zus te doen...
    En ik raad je toch ook aan om uw lichaam wat meer te onderhouden... laat je eens van je beste kant zien in die taekwondoles zodat je niet altijd die extraatjes hoeft te doen...
    Ik ben echt benieuwd welk Joke wij ooit terug te zien zullen krijgen...
    Succes in het voorbereiden van je volgende wilde reisplannen!!
    En nog nen dikken smakkerd!

  • 31 Oktober 2012 - 11:51

    Roger:

    Vooreerst willen wij U naar onze oude tradities een Goeie Hoogdag wensen. Hoewel U daar nu niet veel van kunt beleven waarschijnlijk
    Momenteel liggen onze contreiën te baden onder een heerlijk zonnetje maar in een frisse open lucht .
    Het is aangenaam om, overal op de kerkhoven, onze geliefden in de bloemetjes te gaan zetten voor hun grote feest morgen. [ Wat een contrast : het Feest der doden]
    Wie vandaag kan gaan heeft geluk, voor de rest van de week belooft men ons niet veel aangenaam weer.
    Dit belooft het toch al somber feest nog driester te maken.
    Ook zaterdag zouden we nog in dit dipje zitten, dus benevens onze treurnis om onze bezielende afwezige spelen de donkere wolken mee.
    Joke, trek het U echter niet aan meisje, we slaan er ons wel door.
    Ongetwijfeld krijgt U snel een verslag van de gebeurtenis in Heestert.
    In ieder geval : houdt U allen taai.
    Vele groetjes :
    Oma & opa.

  • 05 November 2012 - 18:12

    Peter Nick:

    Je hebt al heel wat internationale contacten gelegd. Maar er is tot nu toe weinig sprake van contacten mpet ... één/enkele Chinees/Chinezen. Hebben zij niet de behoefte om buiten de lesuren sociale contacten aan te knopen met medestudenten uit andere continenten?
    Bij ons is de winterklok weer ingesteld. Doen ze dat in China ook?
    Gelukkig kan je daar nu en dan eens iets uit de Westerse keuken eten. Ik kan me inbeelden dat dit heerlijk kan smaken tussen de alledaagse Chinese maaltijden door. Je zou voor minder wel eens goesting krijgen in een vers gebakken frietje!! (Oeps, komt het water in de mond?).
    Uw culinaire Peter Nick




  • 06 November 2012 - 22:06

    Tante Hilde:

    hoi, dag joke,
    uw culinaire peter nick is wel heel bescheiden, hoor, hij maar praten over een vers gebakken frietje, en dat nadat hij ons weer lekker verwend heeft met een heerlijke winterse schotel , lekkere aperitiefhapjes en een subliem dessert. ook de koffietafel mocht er zijn en de broodjes met paté en /of vleessoorten mochten er 's avonds hebben ook lekker gesmaakt. j
    jaja, joke , ge hebt weer wat gemist hoor, van de culinaire kwaliteiten van uw peter !!
    ook het samenzijn zelf was gezellig, veel afgebabbeld onder elkaar, de jongeren onder elkaar ook geroddeld ( hm, 'k weet het eigenlijk niet over wat ?) en tussendoor ne keer een afwasje.
    hailey heeft zich van haar beste kant laten zien, toch de meeste tijd, 's avonds werd het haar toch teveel , en de grote vermoeidheid bracht haar tot haar minder mooie kantjes, maar gelukkig is dat na een "aanval van boos zijn en koppigheid " toch weer voorbijgegaan.
    nu wordt het uitkijken geblazen tot d'n 23ste december , dat de hele bende naar hier komt en dan ook voor het eerst onze nieuwen bouw ziet ( 't ja , jij zult daarvoor nog een beetje langer moeten voor wachten zekers, tenzij ge ne keer vlug over en 't weer vliegt om nog voor 't eind van dit jaar nen goeien dag te komen zeggen in zedelgem aan de hele familie). 'k wil gerust ook zorgen voor een extra reep ( of repen ) chocolade voor u, dat ge dan moogt meenemen naar het verre china, om daar te laten proeven al diegenen die onze fijne chocolade uit belgie nog niet kennen.
    'k lees dat ge u daar nog steeds goed amuseert, de pijn en dan maar bijgenomen, laten we dus hopen dat dit nog lang zo mag blijven duren ( neen, niet de pijn! ) , geniet er maar gretig van , profiteer er maar van dat het studeren daar zo zalig is, en denk af en toe ne keer aan ons, die het hier niet zo goed hebben in dit killig, koud, nat, winderig en triestige belgie !!!!
    aja, ook wij hebben uw kaartje goed ontvangen, waarvoor dank. het was efkes verschieten, zo'n modern kaartje uit china te mogen ontvangen, maar "'t was wel leuk!
    allé, 'k zal het hierbij laten, doe het verder nog goed, en tot bij het volgende verhaal van u,
    vele groetjes van iedereen vanuit zedelgem,
    tante hilde sp.

  • 06 November 2012 - 22:21

    Gerd Souffriau:

    Hallo Joke,

    Al meer dan 2 maanden weg ....het gaat zeer vlug hé.

    Als we uw tekstjes lezen ervaren wij dat je daar heel gelukkig bent en al veel vrienden hebt gemaakt!

    Wat fijn is voor nu maar ook voor later.

    Wijzelf kunnen op familiebezoek naar Zandbergen of Zottegem, jij daarentegen kan later naar Japan, Cambodja enz gaan .

    Hier op het thuisfront gaat alles zijn normale gangetje.

    Ons Loreken is zaterdag al 3 jaar geworden en ons Roos heeft haar eerste zwemlessen gekregen en onzen Tijs heeft zijn rijbewijs gehaald met den tractor van opa en ons Lynn zet haar eerste stapjes rond de tafel....en onze papa wordt grijs

    Memèken Hermine kan iedere week opnieuw ongelooflijk verschieten bij de mededeling dat je in China zit.

    Bedankt voor je prachtig kaartje en je boeiende chinese verhalen.

    liefs tante Gerd







Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Suzhou

China.

Een jaartje studeren aan de Soochow University in Suzhou, provincie Jiangsu.

Recente Reisverslagen:

15 Juni 2013

Zhangjiajie

16 Mei 2013

Huangshan horror.

18 April 2013

Visite!

23 Maart 2013

Maart

21 Februari 2013

Leuke tijden
Joke

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 520
Totaal aantal bezoekers 54464

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2012 - 20 Juli 2013

China.

Landen bezocht: